|| Kopuk GençLik || Zamane GençLerin SanaL Mekanı ||

OOOPS Bİ DAKKA KARDEŞ !


Şimdi Hacı Sen Bu Foruma Zati Üyeysen Sorun Yok,Giriş Yap.

Haa Yok Üye FeLan DeğiLim Üye oLupta Ne İşime Yarıyacak Diyorsan Oku;
Komedi,Arkadaşlık,İyi Vakit,Sanal Bi Aile Hatta Yetim ve Öksüz KardeşLerimize Sanal Ana ve Babada Oluruz Üye oL Yeter...


Join the forum, it's quick and easy

|| Kopuk GençLik || Zamane GençLerin SanaL Mekanı ||

OOOPS Bİ DAKKA KARDEŞ !


Şimdi Hacı Sen Bu Foruma Zati Üyeysen Sorun Yok,Giriş Yap.

Haa Yok Üye FeLan DeğiLim Üye oLupta Ne İşime Yarıyacak Diyorsan Oku;
Komedi,Arkadaşlık,İyi Vakit,Sanal Bi Aile Hatta Yetim ve Öksüz KardeşLerimize Sanal Ana ve Babada Oluruz Üye oL Yeter...

|| Kopuk GençLik || Zamane GençLerin SanaL Mekanı ||

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Sayfayı FaceBook'ta Paylaş
Design By Sahirâne Design ©️
Tıkla Beğen
Erzurum

    MAİ VE SİYAH HALİT ZİYA UŞAKLIGİL

    PisLiCk
    PisLiCk
    Bay Özel Misafir
    Bay Özel Misafir


    Uyarı Seviyesi Uyarı Seviyesi : Uyarı Yok !
    Cinsiyetim Cinsiyetim : Erkek
    Kayıt Tarihim Kayıt Tarihim : 17/01/10
    Yaşım Yaşım : 28
    MemLeketim MemLeketim : KasıMPaşa
    Mesaj Sayım Mesaj Sayım : 536

    MAİ VE SİYAH HALİT ZİYA UŞAKLIGİL Empty MAİ VE SİYAH HALİT ZİYA UŞAKLIGİL

    Mesaj tarafından PisLiCk C.tesi Ocak 30, 2010 9:17 am

    Roman Özeti MAİ VE SİYAH HALİT ZİYA UŞAKLIGİL

    1-) KİTABIN KONUSU:
    Roman türünün edebiyatımızdaki en güzel örneklerinden olan Mai ve
    Siyah’ta yazar yaşanılan bir dönemin sosyo kültürel durumunu gözler
    önüne sermiştir. Yazar romanda okuyucuya dönemin yaşantısını A.Cemil’in
    bakış açısından vermeye çalışmıştır. Bu bakış açısında kendi içinde bir
    objektiflik ve realistlik göze çarpar. Mai ve Siyah dönemin bütün
    toplumsal sorunlarını gündeme getiren bir roman olmuştur. Yazar
    dönemindeki bir takım sorunları kahramanları vasıtasıyla okuyuculara
    açıklamıştır.
    Yazar bu romanda neslinin şair idealini ele alır[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
    o zamanki sanat ve basın dünyasını yer yer çok gerçekçi çizgilerle
    tasvir eder. Bu tasvirlerde insanların duyguları çok güzel işlenmiştir.
    Eser aşırı duygusal ve romantik bir romandır.
    2-) KİTABIN ÖZETİ:
    A.Cemil[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] çok doğru[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
    iyi kalpli bir avukatın oğludur. Annesi ise erdemli bir kadındır.
    Öğrenimine resmi okullarda başlar. Öğrenimi sırasında babası vefat
    eder. Okulu bitirir bitirmez kız kardeşine ve annesine bakmak zorunda
    kalır. Fakat elinden fazla bir iş gelmemektedir. Yabancı dil bildiği
    için sadece evlerde ders vermektedir. Bir de şiir yazmaktan başka bir
    becerisi yoktur. Ders verdiği öğrencilerin yaptığı şımarıklıklar onu
    bezdirmiş ve bu işi bırakmasına sebep olmuştur. Daha sonra gecesini
    gündüzüne katarak Fransızca kitap tercümesi yapmış fakat emeğinin
    karşılığını alamamıştır. Gittikçe umutsuzluğa kapılmıştır. Hüseyin
    Nazmi’nin kız kardeşi Lamia’yla evlenecek midir? Edebiyatımıza yeni bir
    yön verebilecek midir? En sonunda Mirat-i Suun adlı gazetede iş bulur
    ve gazetede tercümeler yapmaya başlar. Hayatı az çok düzene girmeye
    başlar.
    Hatta gazete sahibinin oğlu Vehbi Efendi[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
    A.Cemil’in kız kardeşi İkbal ile evlenir. O zaman Süleymaniye’de eski
    bir evde oturan A.Cemil kız kardeşini bahtiyar görmek hevesiyle[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] güzel bir düğün yapar. Ama bu evlilik[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] o zamanın evlenme şartları yüzünden başarılı olmaz. Evlenenler daha önceden birbirlerini tanımadıkları için[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] bağdaşamazlar. Vehbi Efendi gayet kaba[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] boyuna içen[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] küstah bir kimsedir. Bir gece Vehbi Efendi hamile olan İkbal’i öyle hırpalar[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] öyle bir tekme atar ki[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] zavallı kadın çocuğunu düşürür. A.Cemil çıldırmış gibidir[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
    onu Ali Şekip zor zaptetmektedir. Kız kardeşini ölümden kurtarması
    lazımdır. Aldığı bütün tedbirlere karşı İkbal’ı ölümün pençesinden
    kurtaramaz.
    Hüseyin Nazmi uzakça bir vazifeyle dışişlerine tayin edilmiştir.A.Cemil
    bir gün onu ziyarete gider.Bir aya kadar memleketten ayrılacak olan
    Hüseyin Nazmi [Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]sevineceğini zannederek A.Cemil’e başka bir haber daha verir[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]Lamia’yı
    evlendiriyorlardır.Zihninde kızı ailesinin ısrarıyla evlenmeyi kabul
    etmiştir diye tasarlar.Bir an sevgisini itiraf etmeyi düşünür fakat bir
    yuva kuramayacağını anlayınca vazgeçer.
    Bütün umutları[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]gelecekle
    ilgili planları bir bir sönmüştür.Geriye ne kalmıştır.Bütün ömrünü
    koyduğu şiirleri mi?Bir an bile durmadan onları da ocağa atıp
    yakar.Yanışını gözlerinde yaşlarla izler.O eserin zaten bir anlamı
    kalmamıştır.
    Madem ki Hüseyin Nazmi gidiyor[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]o
    da gidecektir.Anadolu da bir vazife alıp gidecektir . Kararını yerine
    getirir.Dertli anasını alarak bir vapura biner . Gece karanlığında[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] son defa İstanbul’u seyreder.Vaktiyle bütün ışıklar ona elmas gibi görünüyordu fakat şimdi her yer simsiyahtır.

    3-) ESERİN ANA FİKRİ:
    Eserin tema için karamsarlık[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] ayrılık[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] aşk[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
    pişmanlık diye tek bir şey söylemek mümkün değildir. Bunun içindir ki
    bunların hepsini içine alan kader belki de bu eserin teması olabilir.
    Mai ve Siyah bize İstanbul’daki sanat ve edebiyat çevrelerini yansıtan
    başarılı romanlardan biridir. Romanın kahramanları olan A. Cemil’in
    basın ve yayın hayatının merkezi olan çevrelerle ilişkisi bize
    dönemindeki edebiyat ve kültür hareketlerini yansıtmıştır.Mai ve Siyah
    bu bakımdan Servet-i Funun edebiyat akımının romanı sayılır.
    4-) KİTAPTAKİ OLAYLARIN VE ŞHISLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ:
    Ahmet Cemil: Romanın baş kahramanıdır.Olaylar onun etrafında oluşur.Genç[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]yakışıklı[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]zeki[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]tuttuğunu koparan[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] aklına koyduğunu yapan[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]yeni
    edebiyat anlayışını temsil eden bir kişiliktir. Raci:Ahmet Cemil’in
    karşısında olan yani eski edebiyat anlayışını temsil eden[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]onunla zıt fikirlere sahip[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]onu çekemeyen ve onun yolunu kesmeye çalışan birisidir.
    İkbal: Ahmet Cemil’in hayatını adadığı sevgili kızkardeşi[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] iyi kalpli[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] masum[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] güzel hayattan çok acı çekmiş[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] bahtı kara birisidir.
    Vehbi Bey: İkbal’in kocasıdır. Kaba[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] bencil[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] boyuna içen[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] küstah[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] karısına kötü davranan[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] onun ölümüne sebep olan alçak bir heriftir.
    Lamia: Ahmet Cemil’in çocukluktan kalma en büyük aşkıdır. Ahmet Cemil’in evlenmek istediği[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] sevdiği[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] hayatındaki ideal kadın.
    Hüseyin Nazmi: Lamia’nın abisi ve Ahmet Cemil’in yakın arkadaşı. Ahmet Cemil ile edebiyat tartışmalarına giren[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] onu kabullenen ve destekleyen birisidir.

    5-)KİTAP HAKKINDA ŞAHSİ GÖRÜŞLER :
    Kitabın edebi türü Türk nesir üslubunun gelişmesine yardımcı
    olmuştur.Tanzimatla başlayan edebiyat akımına bir renk katmıştır.
    İçerik bakımından konu ince ayrıntılarla işlenmiştir. Akıcı şiirsel bir
    dille yazıldığı için okuyucuyu sıkmayıp konuya daha çabuk adapte
    olmasını sağlamaktadır.


    6-)YAZARIN HAYATI:
    Halit Ziya UŞAKLIGİL: Türk yazarı. İstanbul’da doğdu. Mercan Mahalle
    Mektebi’nden sonra Fatih Askeri rüştüyesine devam etti. Ailece İzmir’e
    taşındıklarında öğrenimine İzmir rüştiyesine devam etti. Mekhitarist
    okulunda Fransızca eğitimi aldı.İki arkadaşı ile 1884’te Nevruz dergisi[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
    iki yıl sonra Hikmet gazetesini çıkardı. 1893’te İstanbul’a gelerek
    Reji idaresinde başkatiplik görevine başladı. 1896’da Edebiyatı Cedide
    topluluğuna katıldı.Meşrutiyetten sonra Darülfünunda Batı Edebiyatı
    dersleri okuttu.Sonra[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Darülfünunda müderris oldu.Hükümet tarafından 1913’te Fransa’ya [Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
    1915’te Almanya’ya gönderildi. Cumhuriyetten sonra Yeşilköy’deki
    köşküne çekilerek gazetelerde yazmaya devam etti. Halit Ziya yazı
    hayatına[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
    her konuda yazı ve tercümelerle girdi. Yazdığı şiirler Muallim Naci
    tarafından ağır bir dille yerilince mensur şiire yöneldi.1885’ten sonra
    yazmaya başladığı ilk romanları[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
    Tanzimat romanının devamıdır. Bunlarda basit şemalarda duygusal aşk
    hikayeleri anlatılır. 1896’da Servet-i Fünun topluluğuna katıldıktan
    sonra Fransız romanlarını[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
    özellikle teknik yapılarını ve anlatım ilkelerini incelemeye başladı. O
    yıllarda sürekli okuduğu yazarlar Balzac ve Paul Bourget’tir. Halit
    Ziya romanlarında[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] yaşadığı dönemin toplumsal şartları ve yetiştiği çevrenin özelliklerini dolayısıyla[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
    genellikle varlıklı kişilerin hayatını ve meselelerini konu edindi.
    Kendi hayatına benzeyen hayatları tasvir etti; romanlarındaki kişiler[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] olayların oluşumu[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Halit Ziya’nın iyi bildiği çevrelerden seçilmiştir. Roman kişileri tenkitçi bir tavırla ortaya koyan Halit Ziya[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] hikaye kişilerine daha çok şefkatle[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] acıyarak bakar; bunlar iyi yürekli[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] fedakar ve namuslu kişilerdir.Bu hikayelerde yazar[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] romanlarında olduğu gibi[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] küçük gözlemlerini değerlendirir.
    Halit Ziya[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] ilk romanlarından beri aradığı anlatıma[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Edebiyatı Cedide döneminde ulaştı.
    Eserleri :

    Roman :
    Nemide[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Bir Ölünün Defteri[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Ferdi ve Şürekası[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Mai ve Siyah[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Aşk-ı Memnu[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Kırık Hayatlar.
    Uzun Hikayeler :
    Bir Muhtıranın Son Yaprakları[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Bir İzdivacın Tarihi Muaşakası.
    Oyun:
    Kabus(1918[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Ankara Devlet Tiyatrosunda oynandı.)
    Hatıraları:
    Kırk Yıl[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Saray ve Ötesi[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]Bir Acı Hikaye...
    Servet-i Fünun devrinde[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
    Tanzimat ile başlayan yeni nesir gelişerek olgunlaşmış ve bu devirde
    bugün klasik olarak değerlendirebileceğimiz güzel örnekler meydana
    getirilmiştir. Servet-i Fünun romancıları[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
    Namık Kemal’in açtığı “sanatkarane roman” tarzını geliştirerek modern
    Batı seviyesine yükseltir. Servet-i Fünuncular yazdıkları hikaye ve
    romanlarda tasvir ve tahlil için önemli bir yer ayırmışlardır. Ayrıca
    bu hikaye ve romanlarda ilk defa kadın erkekle bir seviyede
    görülmüştür. Mai ve Siyah’ta belirtilen özellikler ustaca
    kullanılmıştır.
    Roman ve hikaye tekniğindeki aksaklıklar bu dönemde ortadan kalkmış[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] yazarlar anlattıkları olayda aradan çekilmişlerdir.
    Servet-i Fünun edebiyatının roman ve hikayede en güçlü ismi Halit
    Ziya’dır. Türk nesrinin gelişmesinde önemli etkide bulunmuştur. Halit
    Ziya’ya göre güçlü bir Türk nesir üslubunun oluşması için eski nesir
    yanlışlıklarından uzaklaşılarak[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
    Fransız nesir üslubunun teknik özellikleri benimsenmelidir. Bu yüzden
    romanlarında sıfat tamlamaları ve benzetmelerde süslü cümleler yer alır.
    Halit Ziya’nın romanlarındaki türler genelde yerleşmiş ve çevresinden
    sağlanmıştır. Sağlam bir tekniğe sahiptir. Bu romanlarında göze
    çarpmaktadır. Romanlarında yaşadığı dönemin etkisi görülür. Özellikle
    Fransız realist ve naturalistlerin tesirinde kalmıştır. Bunda aldığı
    eğitimin payı büyüktür. Batılaşma üzerinde durur. Genellikle realist ve
    psikolojik eserler vermiştir. Roman konuları genellikle aydın çevreler[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
    hikaye konularını ise halk tabakasından seçmiştir. Kahramanlarını
    yaşadığı çevreden seçmiştir. Yazar genellikle belli bir kesimi ele alır
    ve o cemiyetin hastalıklı tiplerini işler. Bunlar “ev içi” romanlarıdır.

      Forum Saati Cuma Kas. 22, 2024 12:16 pm