EMPRESYONİZM
I9.yüzyılın sonlarında Fransa’da doğmuştur. önce
resimde, sonra da edebiyatla etkisini göstermiştir. Dış dünyanın
sanatçıda bıraktığı izlenimleri anlamayı amaçlamıştır. Onlara göre
sanatçı, dünyayı olduğu gibi anlatamaz. Ancak hayallerle süslenmiş
izlenimler yardımıyla anlatıiabilir. [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]in uzantısı sayabileceğimiz [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.],
“sanat için sanat” anlayışını benimsemiştir. Sanatçılar, ölçü ve uyağa
önem vermemiştir. Onlara göre gerçek, kişisel izlenimlere göre
değişir. Bu izlenimler de göreceli, yani sanatçıdan sanatçıya
değişebilen niteliktedir.
Marie Rilke { Önemli yapıtları: Christop Rilke’nin Aşk ve Ölüm Şarkısı.
Duino Mersiyeri..,) ve James Joyce (. Önemli yapıtları : Sürgünler. Bir
Delikanlının Sanatçı olarak portresi ) [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]dir.
————————————————————————————————————————————————————————–
19. yüzyılın sonlarında Fransa’da ortaya çıkan, oradan diğer ülkelere
yayılan, dış dünyanın sanatçıda bıraktığı izlenimleri yansıtmayı
amaçlayan akıma Empresyonizm akımı ([Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]) denir.
Empresyonizm, önce resimde, sonra edebiyatta etkili olmuş bir akımdır. [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
dış dünyayı olduğu gibi değil de algıladıkları biçimde anlatmayı
amaçlamışlar, öznelliği benimsemişlerdir. Onlara göre, bu dünya
sanatçılara heyecan ve ruhi dalgalanmalar veren bir uyarıcıdır.
Sanatçının görevi, duyduğu heyecanı, ruhi dalgalanmaları dile getirmek
olmalıdır.
Edebiyat eleştirmeni K. Haedens’e göre, [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]de sözcükler, yepyeni biçimlerde birleşir, bir “fosfor ışığı” içinde yıkanırlar.
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.], şiirde biçime, [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]ye önem vermezler. “Sanat için sanat” anlayışını benimseyerek, edebiyatın toplumsal bir görevi üstlenmesine karşı çıkarlar.
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.], [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]ni taşıyan bir [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] olarak değerlendirilebilir. [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] içinde yer alan bazı şairler, Emprosyonizmin de temsilcileri olmuşlardır.
Bu akım en çok resimde etkili olmuştur. Edebiyatta geliştiği başlıca türler şiir ve [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]dur.
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
R. Marie Rilke
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]:
Türk [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]ında bütün şiirleriyle [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] diyebileceğimiz şairler yok sayılır. [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.], Cahit Sıtkı Tarancı gibi sanatçıların kimi şiirlerinde bu akımın etkileri görülür.
Empresyonizm Örnek Metinleri
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
Yıldızların uyuduğu, sessiz, kara Dalgalarda Ofelya
iri bir zambak, Yüzüyor tül gibi, uzanmış sulara… Avcı borularının
ezgisinde bak.
Bin yıl geçti Ofelya yine üzgün Uzun sularda kefen gibi akıyor Bin
yıldır, gündüz, gece deli gönlünün Hüznünü meltem yellerine döküyor
Yöresinde üzgün nilüferler bazen Dağıtıyor kızcağızın uykusunu Bir
kanat vuruşuyla dallar yuvadan Salıyor yıldızların altın şarkısını
(Arthur [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.], Çev. Erdoğan Alkan)
GEÇMİŞ OLA
Hâtıralar, ne istersiniz benden?… Sonbahar… Durgun gökte ardıç kuşları
uçuşmadalar Güneşten ölgün ve soluk bir ışık vurmada İçinde poyrazlar
esen sararmış ormana.
Yapayalnızdık, yürüyorduk, türlü hülyalarda, Saçlarımız ve
düşüncelerimiz rüzgârda. Çevirip güzel gözlerini bana: “Hangisi? En
güzel günün” diye sordu o billur sesi.
Bir melek sesi kadar tatlı, o kadar derin Hafif bir gülümseyiş cevap verdi sesine öptüm ellerini, ibadet edercesine.
— Ah! İlk çiçekler! Ne güzel kokuları vardır! Ne kadar sevimli bir mırıltıları vardır! Sevilen dudaklardan çıkan ilk evet’lerin!
(Paul [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]‘den Çev. [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] )
I9.yüzyılın sonlarında Fransa’da doğmuştur. önce
resimde, sonra da edebiyatla etkisini göstermiştir. Dış dünyanın
sanatçıda bıraktığı izlenimleri anlamayı amaçlamıştır. Onlara göre
sanatçı, dünyayı olduğu gibi anlatamaz. Ancak hayallerle süslenmiş
izlenimler yardımıyla anlatıiabilir. [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]in uzantısı sayabileceğimiz [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.],
“sanat için sanat” anlayışını benimsemiştir. Sanatçılar, ölçü ve uyağa
önem vermemiştir. Onlara göre gerçek, kişisel izlenimlere göre
değişir. Bu izlenimler de göreceli, yani sanatçıdan sanatçıya
değişebilen niteliktedir.
Marie Rilke { Önemli yapıtları: Christop Rilke’nin Aşk ve Ölüm Şarkısı.
Duino Mersiyeri..,) ve James Joyce (. Önemli yapıtları : Sürgünler. Bir
Delikanlının Sanatçı olarak portresi ) [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]dir.
————————————————————————————————————————————————————————–
19. yüzyılın sonlarında Fransa’da ortaya çıkan, oradan diğer ülkelere
yayılan, dış dünyanın sanatçıda bıraktığı izlenimleri yansıtmayı
amaçlayan akıma Empresyonizm akımı ([Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]) denir.
Empresyonizm, önce resimde, sonra edebiyatta etkili olmuş bir akımdır. [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
dış dünyayı olduğu gibi değil de algıladıkları biçimde anlatmayı
amaçlamışlar, öznelliği benimsemişlerdir. Onlara göre, bu dünya
sanatçılara heyecan ve ruhi dalgalanmalar veren bir uyarıcıdır.
Sanatçının görevi, duyduğu heyecanı, ruhi dalgalanmaları dile getirmek
olmalıdır.
Edebiyat eleştirmeni K. Haedens’e göre, [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]de sözcükler, yepyeni biçimlerde birleşir, bir “fosfor ışığı” içinde yıkanırlar.
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.], şiirde biçime, [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]ye önem vermezler. “Sanat için sanat” anlayışını benimseyerek, edebiyatın toplumsal bir görevi üstlenmesine karşı çıkarlar.
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.], [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]ni taşıyan bir [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] olarak değerlendirilebilir. [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] içinde yer alan bazı şairler, Emprosyonizmin de temsilcileri olmuşlardır.
Bu akım en çok resimde etkili olmuştur. Edebiyatta geliştiği başlıca türler şiir ve [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]dur.
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
R. Marie Rilke
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]:
Türk [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]ında bütün şiirleriyle [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] diyebileceğimiz şairler yok sayılır. [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.], Cahit Sıtkı Tarancı gibi sanatçıların kimi şiirlerinde bu akımın etkileri görülür.
Empresyonizm Örnek Metinleri
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
Yıldızların uyuduğu, sessiz, kara Dalgalarda Ofelya
iri bir zambak, Yüzüyor tül gibi, uzanmış sulara… Avcı borularının
ezgisinde bak.
Bin yıl geçti Ofelya yine üzgün Uzun sularda kefen gibi akıyor Bin
yıldır, gündüz, gece deli gönlünün Hüznünü meltem yellerine döküyor
Yöresinde üzgün nilüferler bazen Dağıtıyor kızcağızın uykusunu Bir
kanat vuruşuyla dallar yuvadan Salıyor yıldızların altın şarkısını
(Arthur [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.], Çev. Erdoğan Alkan)
GEÇMİŞ OLA
Hâtıralar, ne istersiniz benden?… Sonbahar… Durgun gökte ardıç kuşları
uçuşmadalar Güneşten ölgün ve soluk bir ışık vurmada İçinde poyrazlar
esen sararmış ormana.
Yapayalnızdık, yürüyorduk, türlü hülyalarda, Saçlarımız ve
düşüncelerimiz rüzgârda. Çevirip güzel gözlerini bana: “Hangisi? En
güzel günün” diye sordu o billur sesi.
Bir melek sesi kadar tatlı, o kadar derin Hafif bir gülümseyiş cevap verdi sesine öptüm ellerini, ibadet edercesine.
— Ah! İlk çiçekler! Ne güzel kokuları vardır! Ne kadar sevimli bir mırıltıları vardır! Sevilen dudaklardan çıkan ilk evet’lerin!
(Paul [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]‘den Çev. [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] )
Salı Tem. 19, 2011 2:24 pm tarafından glewci
» Xara3d5 3 boyutlu yazi yazma programi (dj isimleri yazmak icin şahane)
C.tesi Nis. 16, 2011 10:24 am tarafından erhan2188
» Hareketli Avatar Yapımı
C.tesi Mart 12, 2011 9:47 pm tarafından (fog)'(x)
» Sjsro 11d'li Media.pk2...!!
C.tesi Mart 12, 2011 1:26 pm tarafından womekan
» Pet (Horse, Wolf, Kervan vs.) Auto Pot.
Salı Şub. 15, 2011 5:11 pm tarafından wiar01
» Silkroad'ı 3D Oynayın! Bir İlk :)
Perş. Şub. 03, 2011 4:38 pm tarafından Fleyd
» Kangurularla Apaçi
Perş. Şub. 03, 2011 3:35 pm tarafından (fog)'(x)
» EiffeL Kulesi Önünde Apaçi :)
Perş. Şub. 03, 2011 3:33 pm tarafından (fog)'(x)
» Apaçi Marşı- Bağlama&Gitar
Perş. Şub. 03, 2011 3:27 pm tarafından (fog)'(x)
» Apaçi Müziği - Gitar Versiyon
Perş. Şub. 03, 2011 3:21 pm tarafından (fog)'(x)