17.yüzyılda Fransa’da doğmuş bir [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]dır. 17.yüzyıl Fransası’nın toplumsal ve siyasal yapısı,düşünsel alanda rasyonalizm (akılcılık) felsefesi, [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]nda
etkili olmuştur. Bu yüzyılda Fransa’da güçlü bir krallık rejimi vardır.
Siyasal ve toplumsal alanda her şey kurallara bağlanmış, yasa ve düzen
egemen olmuştur. İnsan hak ve özgürlükleri önem taşımamaktadır. 1634′te
Fransız Akademisi kurularak dil ve edebiyat kuralları belirlenmiştir.
Descartes’in, rasyonalist felsefesine göre akıl, doğru ve gerçeği
bulmanın temel aracıdır. Duygular, kesinlikle aklın denetimine
alınmalıdır.
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]:
1. Klasik sanatçılar akla ve sağduyuya önem verirler. Duygu ve coşkuları, akıl yoluyla denetleme amacı güderler.
2. Klasik sanatçılar eski Yunan ve Latin edebiyatlarını Örnek alırlar. [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] mitolojiden seçilir.
3. Klasiklere göre “doğa” denince, insanın iç dünyası anlaşılır. Klasik
yapıtlarda insanın değişmeyen duygu ve düşüncelerini işlerler.
4. Klasikler, işledikleri konuya değil, konunun işleniş biçimine önem verirler. Konular nasıl olsa, [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] ve [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]nda, mitolojide vardır.
5. Klasikler biçim kusursuzluğuna önem verirler. Üslubun süssüz, açık, yapmacıktan uzak olmasına dikkat ederler.
6. Klasikler, günlük gelip geçici ( moda ) konuları değil, yüzyıllara dayanabilecek, kalıcı konuları seçerler.
7. Klasikler, ahlaksal bir amaç güderler. Kahraman olarak seçkin,
olgun, bedensel ve ruhsal sorunları olmayan kişiler seçilir. Çocuklar
ve halktan kişilere yer verilmez.
8. Klasik yapıtlarda seçkin bir dil kullanılır. Kaba saba sözlere yer verilmez. Yapıtlar ulusal dillerle yazılmıştır.
9. Klasik sanatçılar, yapıtlarda kendi kişiliklerini gizler.
10. İnsan dışındaki hiçbir şey önemsenmemiş; giysi, dekor, doğa görüntüleri İhmal edilmiştir.
11. Klasik sanatçılar, eleştiri, [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.], fabl, mektup, [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] gibi alanlarda yapıtlar vermişlerdir. Ancak [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] trajedi ve komedi gibi [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] türleridir. [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] türü gelişmemiştir.
12. [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.], [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]da üç birlik kuralına (zaman, yer ve olay) uydular.
13. [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]de [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.], [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]; [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]de [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]; eleştiride Boileau; felsefe de Descartes, Pascal; fablda [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]; [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]te La Rochefacault; romanda Mme De La Fayette, Fenelon, [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]; karakterde La Bruyere [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]dir.
Şimdi, bu sanatçıların sanatçı kişilikleri ve yapıtları üzerinde kısaca duralım:
* [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
* [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
* [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
* [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
* [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
* Boileau
* Descartes
* Pascal
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]:
Batılı anlamıyla Klasisizmin Türk edebiyatındaki
etkileri sınırlı sayıda sanatçı ve yapıt üzerinde vardır; Yusuf Kamil
Paşa’nın “Telemak” çevirisi, Şinasi’nin “Şair Evlenmesi” oyununda üç
birlik kuralını uygulaması, Ahmet Vefik Paşa’nın Moliere’den yaptığı
çeviri ve uygulamalar, Direktör Ali Bey’in Moliere’den yaptığı “Kokana
Yatıyor” uyarlaması, kiasisizmin edebiyatımızdaki yansımaları olarak
gösterilebilir.
etkili olmuştur. Bu yüzyılda Fransa’da güçlü bir krallık rejimi vardır.
Siyasal ve toplumsal alanda her şey kurallara bağlanmış, yasa ve düzen
egemen olmuştur. İnsan hak ve özgürlükleri önem taşımamaktadır. 1634′te
Fransız Akademisi kurularak dil ve edebiyat kuralları belirlenmiştir.
Descartes’in, rasyonalist felsefesine göre akıl, doğru ve gerçeği
bulmanın temel aracıdır. Duygular, kesinlikle aklın denetimine
alınmalıdır.
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]:
1. Klasik sanatçılar akla ve sağduyuya önem verirler. Duygu ve coşkuları, akıl yoluyla denetleme amacı güderler.
2. Klasik sanatçılar eski Yunan ve Latin edebiyatlarını Örnek alırlar. [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] mitolojiden seçilir.
3. Klasiklere göre “doğa” denince, insanın iç dünyası anlaşılır. Klasik
yapıtlarda insanın değişmeyen duygu ve düşüncelerini işlerler.
4. Klasikler, işledikleri konuya değil, konunun işleniş biçimine önem verirler. Konular nasıl olsa, [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] ve [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]nda, mitolojide vardır.
5. Klasikler biçim kusursuzluğuna önem verirler. Üslubun süssüz, açık, yapmacıktan uzak olmasına dikkat ederler.
6. Klasikler, günlük gelip geçici ( moda ) konuları değil, yüzyıllara dayanabilecek, kalıcı konuları seçerler.
7. Klasikler, ahlaksal bir amaç güderler. Kahraman olarak seçkin,
olgun, bedensel ve ruhsal sorunları olmayan kişiler seçilir. Çocuklar
ve halktan kişilere yer verilmez.
8. Klasik yapıtlarda seçkin bir dil kullanılır. Kaba saba sözlere yer verilmez. Yapıtlar ulusal dillerle yazılmıştır.
9. Klasik sanatçılar, yapıtlarda kendi kişiliklerini gizler.
10. İnsan dışındaki hiçbir şey önemsenmemiş; giysi, dekor, doğa görüntüleri İhmal edilmiştir.
11. Klasik sanatçılar, eleştiri, [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.], fabl, mektup, [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] gibi alanlarda yapıtlar vermişlerdir. Ancak [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] trajedi ve komedi gibi [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] türleridir. [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] türü gelişmemiştir.
12. [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.], [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]da üç birlik kuralına (zaman, yer ve olay) uydular.
13. [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]de [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.], [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]; [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]de [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]; eleştiride Boileau; felsefe de Descartes, Pascal; fablda [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]; [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]te La Rochefacault; romanda Mme De La Fayette, Fenelon, [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]; karakterde La Bruyere [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]dir.
Şimdi, bu sanatçıların sanatçı kişilikleri ve yapıtları üzerinde kısaca duralım:
* [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
* [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
* [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
* [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
* [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
* Boileau
* Descartes
* Pascal
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]:
Batılı anlamıyla Klasisizmin Türk edebiyatındaki
etkileri sınırlı sayıda sanatçı ve yapıt üzerinde vardır; Yusuf Kamil
Paşa’nın “Telemak” çevirisi, Şinasi’nin “Şair Evlenmesi” oyununda üç
birlik kuralını uygulaması, Ahmet Vefik Paşa’nın Moliere’den yaptığı
çeviri ve uygulamalar, Direktör Ali Bey’in Moliere’den yaptığı “Kokana
Yatıyor” uyarlaması, kiasisizmin edebiyatımızdaki yansımaları olarak
gösterilebilir.
Salı Tem. 19, 2011 2:24 pm tarafından glewci
» Xara3d5 3 boyutlu yazi yazma programi (dj isimleri yazmak icin şahane)
C.tesi Nis. 16, 2011 10:24 am tarafından erhan2188
» Hareketli Avatar Yapımı
C.tesi Mart 12, 2011 9:47 pm tarafından (fog)'(x)
» Sjsro 11d'li Media.pk2...!!
C.tesi Mart 12, 2011 1:26 pm tarafından womekan
» Pet (Horse, Wolf, Kervan vs.) Auto Pot.
Salı Şub. 15, 2011 5:11 pm tarafından wiar01
» Silkroad'ı 3D Oynayın! Bir İlk :)
Perş. Şub. 03, 2011 4:38 pm tarafından Fleyd
» Kangurularla Apaçi
Perş. Şub. 03, 2011 3:35 pm tarafından (fog)'(x)
» EiffeL Kulesi Önünde Apaçi :)
Perş. Şub. 03, 2011 3:33 pm tarafından (fog)'(x)
» Apaçi Marşı- Bağlama&Gitar
Perş. Şub. 03, 2011 3:27 pm tarafından (fog)'(x)
» Apaçi Müziği - Gitar Versiyon
Perş. Şub. 03, 2011 3:21 pm tarafından (fog)'(x)