Roman Özeti KURTLAR SOFRASI Atilla İLHAN
1.KİTABIN KONUSU:
Toplumsal ilişkiler ve sorunlar ışığında ele alınan bireyler arası ilişkiler[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Atilla İLHAN tarafından detaylı bir boyutla incelenerek işlenmiştir. Kitapta ülkedeki iş çevrelerini[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] basın ve eğlence endüstrisini gazeteci Mahmut Bey’in kişiliği de ele alınarak[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] yaşanan dönemi tüm çıplaklığı ile ortaya koymuştur.
2.KİTABINÖZETİ:
Mahmut Bey[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] üzerinde çalıştığı haberlerle ilgili olarak Katip Rıza ile görüşmek üzere randevulaşır. Fakat randevu yerine geldiğinde ortada katip yerine bir başkası ile karşılaşır. Kendisini Katip Rıza’nın gönderdiğini söyleyen kişi; kendisi ile gelmesini ister. Beraber giderken iki kişi daha ortaya çıkar ve üçü birlikte Mahmut Bey’in üzerine saldırırlar. Mahmut Bey[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] bir yolunu bulur ve aralarından kaçarak kurtulur. Mahmut Bey[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Katip Rıza’ya ulaşamamıştır ve onu mutlaka bulması gerekmektedir. Buluşmayı önceden öğrenen gangster bozuntuları Katip Rıza’yı iyice benzetip bir köşeye atmış ve başına da üç nöbetçi bırakmışlardır.
Mahmut Bey Katip Rıza’nın izini bulur. Hemen bir plan yaparak Katip Rıza’yı gangsterlerin elinden kurtarır ve beraberce Beyazıt’ta Acem’in Sabahçı Kahvesi’nde soluğu alırlar.
Mahmut Bey sigarasını içerken aklından tek geçen şey Sezai YILMAZ’nın adresini bulmaktır. Ancak bu adam ve onun adresi sayesinde[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] birbiri ile ilgisi yokmuş gibi gözüken birçok olay çözülebilecek[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] aynı zamanda arsa spkülasyonuna ve inşaat yolsuzluklarına kadar birçok olayın perde arkası aydınlanacaktır. Katip Rıza intikamını almak için Yazmacı’nın adresini bulur. Mahmut’u bir düşüncedir alır. Böyle bir sırada İstanbuldan ayrılmak[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] gazeteyi ve Ümit’i bırakmak doğrumu diye uzun süre düşünür. Mahmut ERSOY tüm bu düşüncelerinden sıyrılarak İZMİR’e gitmeye karar verir.
Gazetenin diğer çalışanlarından Ragıp da tedirgindir. Akşamdan beri elini ayağını tutan onu dürüst bir iş sahibi etmeyen huzursuzluğun altında tevkif edilme korkusu bulunmaktadır. Siyasetin ne kadar çetrefilli bir iş olduğunu o zaman anlar. Ama gazetecilik iç güdüsü ile duyduğunu[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] gördüğünü yazmak istediği de vardır. Ona ters gelen taraf[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] sustuğu zaman korkuyor anlamının ortaya çıkmasıdır. Gazetede çıkan fıkranın konusu olan adam; iki defa haklı çıkması[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] üç defa yerinde tenkidi yüzünden yarın cezaevini boylayacak olursa korku düpedüz içine girmiş anlamına gelecek. Birden aklına Mahmut’un sözleri gelir.
- “ … sen bir iki seçimle her şeyin küt diye yoluna gireceğini mi sanıyordun? Yok be. Ragıp! Asıl çekişme bundan sonra başlayacak bu gelenler gidenlerden farklı olmadıkları[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] hatta belki daha kötü oldukları için[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] bütün ettikleri vaatlerin altından kalkmak isteyeceklerdir. Sen[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] ben karşılarına dikilmezsek[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] bunca gayreti[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] bir iyimserliğe harcamış olmaz mıyız?”
Kirli işlerin adamı İbrahim[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] iri ve ağır bulduğu suratındaki yuvarlak gözleri ile Mordohay’ı ve Seyit Sabri’yi etkisi altına alır. Mordohay’ı içten içe bir korku sarıyor. Seyit Sabri’nin baş eğdiyi bir fikre baş kaldırma ise[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Mordohay’ın adeta vazifesidir. O kadar mı? Birisi nasıl kıpır kıpır koltuğunda ve dünyadaki yerinde kendisini rahatsız hisseder; Oysa öteki iğneli beşikte olsa bile[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] bir bulut kadar rahattır. Birisi nasıl küçük hesapların[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] buçuk liretlerin birkaç sıfırlı küstah çeklerin[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] büyük bonoların adamıdır. Mordohay’la iki çift lakırtı etmek sorunda kalırsanız[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] kendinizi gerek sosyal[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] gerekse entellektüel bakımdan hiç değilse size eşit bir kimse karşısında mı bulursunuz? Seyit Sabri[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] sakallarını tel tel gözümüzün camına batırarak[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] size mutlaka kapıcı muamelesi yapılacaktır. Ama birincisi Yiddiş ve İbranice dahil altı dil konuşurmuş. Konuşmakla da kalmaz[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] bütün bu dillerde yayımlanan kitapları bulur buluşturur[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] ipek böceği Sabri ile okurmuş.İkincisi ise yarım Fransızcası ve İngilizcesi ile gittiği ve gideceği herhangi bir yabancı ülkede[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] yemek listelerinden ve uçak tarifelerinden başka[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] hiçbir şeyi okumak külfetine katlanmazmış. İkisi de döviz kaçakçılığı yapar ama Yardımseverler Cemiyeti hesabına hayır işlenmiş gibi …
Gece sabaha karşı balıkçılar denizde başsız bir erkek cesedi bulurlar. Bir dizi araştırma sonucunda başsız bedenin Mahmut ERSOY’ a ait olduğu anlaşılır. Faili meşhul bir cinayet olarak kayıtlara geçer.
Mordohay ve Seyit Sabri’nin ellerini uzatmadığı köse[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] burunlarını sokmadığı delik kalmamıştır. Bir o uçtan[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] diğer uca[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] taa otuzlardan beri ithalat[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] ihracat derken[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] oluk oluk para akıtan bir kazanç değirmeni kuruvermişlerdir. Limanlardan gemiler mi kalkıyor? Sözün gelişi Hamburg limanında gemiler mi bekliyor? Marsilya’da Rıhtım işçileri kendilerini kamçılayıp simsiyah bir gemiye büyük kasalar mı yüklüyor? Her şey bu tırnaklarını kemiren Yahudi Mordohay MORDA için ! Bankalar caddesinde[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Şişhane’ye en yakın[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] en müthiş üç binadan birisinin giriş kapısında beyaz mermer üzerine siyah harflerle “ Akın İş Hanı ” yazıyor. Bu han şirketin; Şirket Seyit Sabri ile Mordohay’ın malı. İbrahim CURA’nın hesaplarına göre[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] onlar sadece ithalat ve satış kârları üzerine yaşasalar[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] yıllık safi gelirleri bütün lükslerine yeter de artar bile. Oysa taban tabana zıt her halleri ve hareketleri ile birbirlerini iten bu iki adam Seyit Sabri ve Mordohay[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] yanlız bir noktada tartışmasız birleşiyorlar.: Daima daha çok kazanma ! Servet bir yerden sonra bütün dikişleri söküyor; ardından koşanları hep usul usul kanun dışında hem de fark ettirmeden beşeri olmayana götürüyor. Biri otuz beş yıllarında buhran sırasında[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] biri vergi zamanında[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] iki büyük iflas tehlikesi geçirdikten sonra firmasını kale gibi korumuş para avcısı iki canavar.
Bu canavarın işlerine burnunu sokanlar da Mahmut Bey gibi görüyorlar.
Mahmut ERSOY bir İnkilap çocuğuydu! Bir İnkilap Şeyhi idi.
Basını[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] diyor; parayla soysuzlaştırmak istiyor. Çünkü yanlız paranın kuvvetine inanıyorlar. Ahlak ölçülerini de yapan bu; saadet ölçülerini de. Daha çok kazanmak[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] daha zengin olmak için[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] iktidara mı gelmeli? Bunu açıklamaya kalkışan[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] ya besleyip evcilleştirecekler ya da kaba kuvvete başvurup[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] dize getirmeye çalışacaklar. Onların karşısında[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] her şeyden çok[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] halka ve fikirlere tutunmak gerekli. Halka ve devrimci fikirlere.
Bu böyle yürümez[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Ümit! dedi. Bir şeyler yapmayı düşünmek gerek. Artık bir şeyler yapmayı düşünmek yeter[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] artık bir şeyler yapmak lazım. Gerekirse tehlikeli hatta ümitsiz[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] fakat sonrakilere örnek teşkil edebilecek[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] elle tutulur[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] gözle görülür hareketler! Onlar duruyorlar mı? Baksana çatal dişleri[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] çamurlu burunlarıyla[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] kurtlar gibi herşeyi göze alarak saldırıyorlar. Ete[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] ekmeğe[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] suya her şey onların pençeleri arasında kalıyor. Memleket bir kurt sofrasına döndü. Bu vaziyet karşısında[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] senin[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] benim[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] yapabileceğimiz pek fazla bir şey yok.
Fakat asıl[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] en önemli sözünü Ümit’i usulca öptükten sonra dudaklarını kulağına yaklaştırıp gizli bir aşk sözü gibi fısıltıyla söylemişti.
Memleket bir kurtlar sofrasına dönmüş ise isyan haktır.
3.KİTABIN ANA FİKRİ:
27 MAYIS öncesinde Türkiye’deki[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] iş çevrelerini[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] basın ve eğlence endüstrisini[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]gençlik kesiminin durumunu yansıtmış[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]bir memleketin nasıl kurtlar sofrası haline gelebileceği hakkında bize ders vermiştir.
4.KİTAPTAKİ OLAYLARIN VE ŞAHISLARIN DEĞERLENDİRMESİ:
Mahmud Ersoy: Romanın kahramanı Kurtuluş Savaşı'na katılmış[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Kuvayı Milliye ruhuyla dolu Hüsnü Faik Bey'in çıkardığı ve "1945'te diktatörlüğe ilk baş kaldıran gazetelerden" Birlik gazetesinde yazardır.
Zihni Keleşoğlu: ****** devrim ve ilkelerini yaşatmaya azimli bir kadronun karşısında cami yaptırarak para hırsını gizlemek[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] bağışlatmak isteyen bir tip
Hüsnü Faik Bey: Birlik gazetesi sahibi[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]Mahmud’un cinayetini aydınlatmasında Ümit’e yardım eden kişi.
Ümit: Keleşoğlu’nun ölmüş karısından doğma[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Paris'te okumuş kızı[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]aynı zamanda Mahmud’un sevgilisi.
5.KİTAP HAKKINDA ŞAHSİ GÖRÜŞLER:
Bu kitap biraz da bizim halihazırda içinde bulunduğumuz milli durumu anlatıyo olması dolayısıyla zevkle okuyabileceğiniz bir hal alıyor. İnsanların içindeki para kazanma hırsının nasıl doruk noktasına çıkabileceğini ve bunun kendisine engel olmak isteyen insanlara nasıl zarar verebileceği hakkında güzel bir örnek teşkil ediyor.
6.KİTABIN YAZARI HAKKINDA BİLGİ:
1925 yılında İzmir’in Menemen İlçesi'nde doğdu. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi’ndeki yüksek öğrenimini yarıda bıraktı[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] gazete ve dergilerde çalıştı. Demokrat İzmir Gazetesi Genel Yayın Müdürlüğü ve Başyazarlığı'ndan[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Ankara’da Bilgi Yayınevi Danışmanlığı'na geldi (1973-1980). Çeşitli gazetelerde köşe yazarlığını sürdürdü (1968- ) (Yeni Ortam[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Dünya[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Milliyet[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Söz[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Güneş[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Meydan)
1950’li yıllarda Vatan Gazetesi’nde sinema eleştirileri yazdı[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] senaryo yazarlığına başladı. Senaryolarında Ali Kaptanoğlu adını kullandı. Bel başlı filmleri: Yalnızlar Rıhtımı (Lütfi Akad)[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Ateşten Damlalar (Memduh Ün)[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Rıfat Diye Biri (Ertem Gönenç)[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Şoför Nebahat (Metin Erksan)[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Devlerin Öfkesi (Nevzat Pesen)[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Ver Elini İstanbul (Aydın Arakon). Şimdi İstanbul’da bağımsız yazar.
İlk şiiri Balıkçı Türküsü[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Yeni Edebiyat Gazetesi'nde çıkmıştı (sayı: 23[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]1.10.1941)[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] ilk düzyazısı ise (Kültürümüz Üzerine Düşünceler) Balıkesir’de yayınlanan Türk Dili Gazetesi’nde (29.10.1944). Duvar kitabına aldığı Cabbaroğlu Mehemmed şiirinin 1946 CHP Şiir Yarışması’nda ikincilik almasıyla tanındı. Şairliğinin ilk on yılını[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] destan boyutlarıyla ve duygusal[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] gergin bir hava içinde[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] İkinci Dünya Savaşı’nın Avrupa’yı saran bezginlik çöküntülerini yansıtmaya adamıştı.
Zamanla (1955- ) toplumcu kollayışı bırakmamakla birlikte[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] tek insanın duygu dünyasından kesitler verdi; artistik abartmalarla ve yerli dünya görüşüne de yaslanarak[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] bireysel temaları işledi. Aynı gerginlik ve gerilim kendine özgü bir söz dizim ve hazinesiyle at başı[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] çarpıcı benzetmelerle zenginleşmiş romanlarında da görülür. Eleştiride uzun zaman toplumcu gerçekçilik ilkelerine bağlı kalmıştı.
1.KİTABIN KONUSU:
Toplumsal ilişkiler ve sorunlar ışığında ele alınan bireyler arası ilişkiler[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Atilla İLHAN tarafından detaylı bir boyutla incelenerek işlenmiştir. Kitapta ülkedeki iş çevrelerini[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] basın ve eğlence endüstrisini gazeteci Mahmut Bey’in kişiliği de ele alınarak[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] yaşanan dönemi tüm çıplaklığı ile ortaya koymuştur.
2.KİTABINÖZETİ:
Mahmut Bey[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] üzerinde çalıştığı haberlerle ilgili olarak Katip Rıza ile görüşmek üzere randevulaşır. Fakat randevu yerine geldiğinde ortada katip yerine bir başkası ile karşılaşır. Kendisini Katip Rıza’nın gönderdiğini söyleyen kişi; kendisi ile gelmesini ister. Beraber giderken iki kişi daha ortaya çıkar ve üçü birlikte Mahmut Bey’in üzerine saldırırlar. Mahmut Bey[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] bir yolunu bulur ve aralarından kaçarak kurtulur. Mahmut Bey[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Katip Rıza’ya ulaşamamıştır ve onu mutlaka bulması gerekmektedir. Buluşmayı önceden öğrenen gangster bozuntuları Katip Rıza’yı iyice benzetip bir köşeye atmış ve başına da üç nöbetçi bırakmışlardır.
Mahmut Bey Katip Rıza’nın izini bulur. Hemen bir plan yaparak Katip Rıza’yı gangsterlerin elinden kurtarır ve beraberce Beyazıt’ta Acem’in Sabahçı Kahvesi’nde soluğu alırlar.
Mahmut Bey sigarasını içerken aklından tek geçen şey Sezai YILMAZ’nın adresini bulmaktır. Ancak bu adam ve onun adresi sayesinde[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] birbiri ile ilgisi yokmuş gibi gözüken birçok olay çözülebilecek[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] aynı zamanda arsa spkülasyonuna ve inşaat yolsuzluklarına kadar birçok olayın perde arkası aydınlanacaktır. Katip Rıza intikamını almak için Yazmacı’nın adresini bulur. Mahmut’u bir düşüncedir alır. Böyle bir sırada İstanbuldan ayrılmak[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] gazeteyi ve Ümit’i bırakmak doğrumu diye uzun süre düşünür. Mahmut ERSOY tüm bu düşüncelerinden sıyrılarak İZMİR’e gitmeye karar verir.
Gazetenin diğer çalışanlarından Ragıp da tedirgindir. Akşamdan beri elini ayağını tutan onu dürüst bir iş sahibi etmeyen huzursuzluğun altında tevkif edilme korkusu bulunmaktadır. Siyasetin ne kadar çetrefilli bir iş olduğunu o zaman anlar. Ama gazetecilik iç güdüsü ile duyduğunu[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] gördüğünü yazmak istediği de vardır. Ona ters gelen taraf[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] sustuğu zaman korkuyor anlamının ortaya çıkmasıdır. Gazetede çıkan fıkranın konusu olan adam; iki defa haklı çıkması[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] üç defa yerinde tenkidi yüzünden yarın cezaevini boylayacak olursa korku düpedüz içine girmiş anlamına gelecek. Birden aklına Mahmut’un sözleri gelir.
- “ … sen bir iki seçimle her şeyin küt diye yoluna gireceğini mi sanıyordun? Yok be. Ragıp! Asıl çekişme bundan sonra başlayacak bu gelenler gidenlerden farklı olmadıkları[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] hatta belki daha kötü oldukları için[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] bütün ettikleri vaatlerin altından kalkmak isteyeceklerdir. Sen[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] ben karşılarına dikilmezsek[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] bunca gayreti[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] bir iyimserliğe harcamış olmaz mıyız?”
Kirli işlerin adamı İbrahim[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] iri ve ağır bulduğu suratındaki yuvarlak gözleri ile Mordohay’ı ve Seyit Sabri’yi etkisi altına alır. Mordohay’ı içten içe bir korku sarıyor. Seyit Sabri’nin baş eğdiyi bir fikre baş kaldırma ise[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Mordohay’ın adeta vazifesidir. O kadar mı? Birisi nasıl kıpır kıpır koltuğunda ve dünyadaki yerinde kendisini rahatsız hisseder; Oysa öteki iğneli beşikte olsa bile[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] bir bulut kadar rahattır. Birisi nasıl küçük hesapların[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] buçuk liretlerin birkaç sıfırlı küstah çeklerin[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] büyük bonoların adamıdır. Mordohay’la iki çift lakırtı etmek sorunda kalırsanız[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] kendinizi gerek sosyal[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] gerekse entellektüel bakımdan hiç değilse size eşit bir kimse karşısında mı bulursunuz? Seyit Sabri[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] sakallarını tel tel gözümüzün camına batırarak[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] size mutlaka kapıcı muamelesi yapılacaktır. Ama birincisi Yiddiş ve İbranice dahil altı dil konuşurmuş. Konuşmakla da kalmaz[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] bütün bu dillerde yayımlanan kitapları bulur buluşturur[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] ipek böceği Sabri ile okurmuş.İkincisi ise yarım Fransızcası ve İngilizcesi ile gittiği ve gideceği herhangi bir yabancı ülkede[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] yemek listelerinden ve uçak tarifelerinden başka[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] hiçbir şeyi okumak külfetine katlanmazmış. İkisi de döviz kaçakçılığı yapar ama Yardımseverler Cemiyeti hesabına hayır işlenmiş gibi …
Gece sabaha karşı balıkçılar denizde başsız bir erkek cesedi bulurlar. Bir dizi araştırma sonucunda başsız bedenin Mahmut ERSOY’ a ait olduğu anlaşılır. Faili meşhul bir cinayet olarak kayıtlara geçer.
Mordohay ve Seyit Sabri’nin ellerini uzatmadığı köse[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] burunlarını sokmadığı delik kalmamıştır. Bir o uçtan[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] diğer uca[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] taa otuzlardan beri ithalat[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] ihracat derken[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] oluk oluk para akıtan bir kazanç değirmeni kuruvermişlerdir. Limanlardan gemiler mi kalkıyor? Sözün gelişi Hamburg limanında gemiler mi bekliyor? Marsilya’da Rıhtım işçileri kendilerini kamçılayıp simsiyah bir gemiye büyük kasalar mı yüklüyor? Her şey bu tırnaklarını kemiren Yahudi Mordohay MORDA için ! Bankalar caddesinde[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Şişhane’ye en yakın[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] en müthiş üç binadan birisinin giriş kapısında beyaz mermer üzerine siyah harflerle “ Akın İş Hanı ” yazıyor. Bu han şirketin; Şirket Seyit Sabri ile Mordohay’ın malı. İbrahim CURA’nın hesaplarına göre[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] onlar sadece ithalat ve satış kârları üzerine yaşasalar[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] yıllık safi gelirleri bütün lükslerine yeter de artar bile. Oysa taban tabana zıt her halleri ve hareketleri ile birbirlerini iten bu iki adam Seyit Sabri ve Mordohay[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] yanlız bir noktada tartışmasız birleşiyorlar.: Daima daha çok kazanma ! Servet bir yerden sonra bütün dikişleri söküyor; ardından koşanları hep usul usul kanun dışında hem de fark ettirmeden beşeri olmayana götürüyor. Biri otuz beş yıllarında buhran sırasında[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] biri vergi zamanında[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] iki büyük iflas tehlikesi geçirdikten sonra firmasını kale gibi korumuş para avcısı iki canavar.
Bu canavarın işlerine burnunu sokanlar da Mahmut Bey gibi görüyorlar.
Mahmut ERSOY bir İnkilap çocuğuydu! Bir İnkilap Şeyhi idi.
Basını[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] diyor; parayla soysuzlaştırmak istiyor. Çünkü yanlız paranın kuvvetine inanıyorlar. Ahlak ölçülerini de yapan bu; saadet ölçülerini de. Daha çok kazanmak[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] daha zengin olmak için[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] iktidara mı gelmeli? Bunu açıklamaya kalkışan[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] ya besleyip evcilleştirecekler ya da kaba kuvvete başvurup[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] dize getirmeye çalışacaklar. Onların karşısında[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] her şeyden çok[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] halka ve fikirlere tutunmak gerekli. Halka ve devrimci fikirlere.
Bu böyle yürümez[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Ümit! dedi. Bir şeyler yapmayı düşünmek gerek. Artık bir şeyler yapmayı düşünmek yeter[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] artık bir şeyler yapmak lazım. Gerekirse tehlikeli hatta ümitsiz[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] fakat sonrakilere örnek teşkil edebilecek[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] elle tutulur[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] gözle görülür hareketler! Onlar duruyorlar mı? Baksana çatal dişleri[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] çamurlu burunlarıyla[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] kurtlar gibi herşeyi göze alarak saldırıyorlar. Ete[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] ekmeğe[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] suya her şey onların pençeleri arasında kalıyor. Memleket bir kurt sofrasına döndü. Bu vaziyet karşısında[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] senin[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] benim[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] yapabileceğimiz pek fazla bir şey yok.
Fakat asıl[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] en önemli sözünü Ümit’i usulca öptükten sonra dudaklarını kulağına yaklaştırıp gizli bir aşk sözü gibi fısıltıyla söylemişti.
Memleket bir kurtlar sofrasına dönmüş ise isyan haktır.
3.KİTABIN ANA FİKRİ:
27 MAYIS öncesinde Türkiye’deki[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] iş çevrelerini[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] basın ve eğlence endüstrisini[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]gençlik kesiminin durumunu yansıtmış[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]bir memleketin nasıl kurtlar sofrası haline gelebileceği hakkında bize ders vermiştir.
4.KİTAPTAKİ OLAYLARIN VE ŞAHISLARIN DEĞERLENDİRMESİ:
Mahmud Ersoy: Romanın kahramanı Kurtuluş Savaşı'na katılmış[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Kuvayı Milliye ruhuyla dolu Hüsnü Faik Bey'in çıkardığı ve "1945'te diktatörlüğe ilk baş kaldıran gazetelerden" Birlik gazetesinde yazardır.
Zihni Keleşoğlu: ****** devrim ve ilkelerini yaşatmaya azimli bir kadronun karşısında cami yaptırarak para hırsını gizlemek[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] bağışlatmak isteyen bir tip
Hüsnü Faik Bey: Birlik gazetesi sahibi[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]Mahmud’un cinayetini aydınlatmasında Ümit’e yardım eden kişi.
Ümit: Keleşoğlu’nun ölmüş karısından doğma[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Paris'te okumuş kızı[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]aynı zamanda Mahmud’un sevgilisi.
5.KİTAP HAKKINDA ŞAHSİ GÖRÜŞLER:
Bu kitap biraz da bizim halihazırda içinde bulunduğumuz milli durumu anlatıyo olması dolayısıyla zevkle okuyabileceğiniz bir hal alıyor. İnsanların içindeki para kazanma hırsının nasıl doruk noktasına çıkabileceğini ve bunun kendisine engel olmak isteyen insanlara nasıl zarar verebileceği hakkında güzel bir örnek teşkil ediyor.
6.KİTABIN YAZARI HAKKINDA BİLGİ:
1925 yılında İzmir’in Menemen İlçesi'nde doğdu. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi’ndeki yüksek öğrenimini yarıda bıraktı[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] gazete ve dergilerde çalıştı. Demokrat İzmir Gazetesi Genel Yayın Müdürlüğü ve Başyazarlığı'ndan[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Ankara’da Bilgi Yayınevi Danışmanlığı'na geldi (1973-1980). Çeşitli gazetelerde köşe yazarlığını sürdürdü (1968- ) (Yeni Ortam[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Dünya[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Milliyet[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Söz[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Güneş[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Meydan)
1950’li yıllarda Vatan Gazetesi’nde sinema eleştirileri yazdı[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] senaryo yazarlığına başladı. Senaryolarında Ali Kaptanoğlu adını kullandı. Bel başlı filmleri: Yalnızlar Rıhtımı (Lütfi Akad)[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Ateşten Damlalar (Memduh Ün)[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Rıfat Diye Biri (Ertem Gönenç)[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Şoför Nebahat (Metin Erksan)[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Devlerin Öfkesi (Nevzat Pesen)[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Ver Elini İstanbul (Aydın Arakon). Şimdi İstanbul’da bağımsız yazar.
İlk şiiri Balıkçı Türküsü[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Yeni Edebiyat Gazetesi'nde çıkmıştı (sayı: 23[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]1.10.1941)[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] ilk düzyazısı ise (Kültürümüz Üzerine Düşünceler) Balıkesir’de yayınlanan Türk Dili Gazetesi’nde (29.10.1944). Duvar kitabına aldığı Cabbaroğlu Mehemmed şiirinin 1946 CHP Şiir Yarışması’nda ikincilik almasıyla tanındı. Şairliğinin ilk on yılını[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] destan boyutlarıyla ve duygusal[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] gergin bir hava içinde[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] İkinci Dünya Savaşı’nın Avrupa’yı saran bezginlik çöküntülerini yansıtmaya adamıştı.
Zamanla (1955- ) toplumcu kollayışı bırakmamakla birlikte[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] tek insanın duygu dünyasından kesitler verdi; artistik abartmalarla ve yerli dünya görüşüne de yaslanarak[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] bireysel temaları işledi. Aynı gerginlik ve gerilim kendine özgü bir söz dizim ve hazinesiyle at başı[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] çarpıcı benzetmelerle zenginleşmiş romanlarında da görülür. Eleştiride uzun zaman toplumcu gerçekçilik ilkelerine bağlı kalmıştı.
Salı Tem. 19, 2011 2:24 pm tarafından glewci
» Xara3d5 3 boyutlu yazi yazma programi (dj isimleri yazmak icin şahane)
C.tesi Nis. 16, 2011 10:24 am tarafından erhan2188
» Hareketli Avatar Yapımı
C.tesi Mart 12, 2011 9:47 pm tarafından (fog)'(x)
» Sjsro 11d'li Media.pk2...!!
C.tesi Mart 12, 2011 1:26 pm tarafından womekan
» Pet (Horse, Wolf, Kervan vs.) Auto Pot.
Salı Şub. 15, 2011 5:11 pm tarafından wiar01
» Silkroad'ı 3D Oynayın! Bir İlk :)
Perş. Şub. 03, 2011 4:38 pm tarafından Fleyd
» Kangurularla Apaçi
Perş. Şub. 03, 2011 3:35 pm tarafından (fog)'(x)
» EiffeL Kulesi Önünde Apaçi :)
Perş. Şub. 03, 2011 3:33 pm tarafından (fog)'(x)
» Apaçi Marşı- Bağlama&Gitar
Perş. Şub. 03, 2011 3:27 pm tarafından (fog)'(x)
» Apaçi Müziği - Gitar Versiyon
Perş. Şub. 03, 2011 3:21 pm tarafından (fog)'(x)