Nikola Tesla (Nikola Tesla Kimdir? - Nikola
Tesla Hakkında)
Nikola
Tesla
[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
Nikola Tesla, şimdiki
Hırvatistan'da, Smiljana köyünde, 10 Temmuz 1856'da doğdu, 7 Ocak 1943
New York'ta öldü. Sırp asıllı fizikçi.
Babası
Papaz dı. Hiçbir zaman okuyup yazamamasına rağmen, annesi halk arasında
pratik ev aletleri mucidi olarak bilinirdi. Ona göre Tesla, yaratıcı
dahi olmaya adaydı. Papaz olması için babasının zorlamasına karşı
çıkarak, genç Tesla, mühendislik mesleğinde ısrar etti. Annesi de onu
destekledi, Fizik ve Matematikte bilgisini arttırırken Graz'daki
Politeknik okuluna girdi ve Prag Üniversitesinde eğitimine devam etti.
Yabancı teknik eserleri okuyabilmek için, orada, yabancı dil kursuna
devam etti. Anadili olan Sırpça ve ailece bildikleri Almanca 'ya ek
olarak İngilizce, Fransızca ve İtalyanca 'yı da öğrendi. Prag'daki
tahsilini 1880'de bitirdikten sonra, Budapeşte'de
lisans üstü yaparken, profesörüyle alternatif akımın özelliklerini
tartıştı. Sonra bir Paris telefon şirketinde çalışmaya başladı. Burada
doğru akım motorları ve dinamolar konusunda geniş ve önemli tecrübeler
edindi. Oradayken çalıştığı döner makineleri korumak için regüle edici
kontrol cihazları icat etti.
Elektrik
endüstrisinin durumu
O günlerde
genellikle doğru akım, ısıtmaya, aydınlatmaya, güç sağlamaya ve iletmeye
en uygun elektrik akımı olarak bilinirdi. Fakat doğru akım direnç
kayıpları o kadar büyüktü ki, her mil kare için bir güç santralına gerek
vardı. İlk akkor ampuller (110 Volt'ta), güç santralına yakın olsalar
bile parlak yanmıyorlar ve bir milden daha uzaklıktakiler ise kaybolan
güce bağlı olarak sönük yanıyorlardı.
1884'de
genç Tesla, kafası fikirlerle dolu ve cebinde 4 sentle New York'da
gemiden ayrıldı. Tecrübesi onu doğru akım motorları ve dinamolardaki
komütatörün sonsuz sorunlar yaratan, gereksiz bir karışıklık olduğuna
inandırmıştı. doğru akım üretecinin bir komütatörle dış devrede tamamen
aynı yöne akan dalga dizileri şeklinde alternatif akım oluşturduğunu
gördü. O zaman, motorda dönme hareketini sağlayacak bir doğru akım elde
etmek için, yöntem tersine çevrilmeliydi. Her elektrik motorunun
endüvi'si, motora alternatif akım beslemek için döndüğü anda manyetik
kutupların yönlerini değiştiren, döner komutatöre sahipti.
İlham
Tesla'
ya göre bu doğru akım, saçmalığın daniskasıydı. Hem jeneratör (üreteç)
hem de motordaki komütatörü ortadan kaldırmak ve alternatif akımı tüm
sistemde kullanmak akla uygun gelmekteydi. Fakat hiç kimse alternatif
akımda çalışabilen bir motoru oluşturmamıştı ve Tesla bu sorunu çok
düşündü. 1882 Şubatında, Budapeşte'nin bir parkında Szigetti adında bir
sınıf arkadaşı ile gezinirken aniden haykırdı. "Buldum!" Tüm
elektrik endüstrisinde devrim yapacak olan "Dönen manyetik alan"ı
bulmuştu. Dönen elemana bağlantı gereği olmayacaktı. Komütatör yoktu
artık.
Sonradan tüm alternatif akım
elektrik sistemlerini tasarladı. Alternatörler, elektrik enerjisinin
ekonomik iletimi ve dağıtımı için gerilim yükseltici ve alçaltıcı
transformatörler ve mekanik güç sağlamak için alternatif akım motorları.
Dünyanın her tarafında harcanıp giden su gücünün bolluğundan esinlenip,
gerekli olan yerlere enerji dağıtabilen hidroelektrik santralleriyle bu
büyük gücün elde edilmesini tasarladı. Budapeşte'de "Birgün Niyagara
Çağlayanını elektrik elde etmek için kullanacağım" diyerek
dinleyenleri şaşırttı.
Edison
tarafından cesareti kırıldı
Tesla'nın
aradığı fırsat ve şans kolayca eline geçmedi. O zamanlar New York'da
Pearl caddesindeki ilk laboratuvarında akkor lambası için pazar aramakla
meşgul olan Edison'a rastladığı zaman Tesla, gençlik heyecanıyla,
kendisinin bulduğu alternatif akım sisteminin açıklamasını yaptı. Bu
düşünceyi derhal ve tamamen kestirip atan o büyük adam, "Sen teori
üzerinde vaktini harcıyorsun" dedi.
Bir
yıl boyunca, uzun boylu, zayıf Yugoslav, bu yabancı ülkede açlıktan
korunmak için mücadele etti. Gün geldi, çukur kazarak geçimini sağladı.
Fakat birlikte çalıştığı çukur kazıcı, Western Union'un ustası, yemek
saatlerinde Tesla' nın ilgilendiği yeni elektrik sistemlerinin hayali
tariflerini dinleyerek, bu konu üzerinde bir plan yaptı. Tesla'yı
A.K.Brown adlı firmanın sahibiyle tanıştırdı. Tesla'nın parlak
planlarıyla büyülenerek, Brown ve bir ortağı büyük bir atılım yapmaya
karar verdiler. Ortaya belirili bir miktar para koydular ve Tesla Batı
Broadway'de bir deney laboratuvarı kurdu. Orada Tesla jeneratör,
transformatörler, iletim (transmisyon) hattı, motorlar ve ışıklar gibi
tasarladığı sistemlerin tümünün planlarını hazırladı. Hatta iki ve üç
fazlı sistemleri de tasarladı.
Cornell
Üniversitesinden Profesör W.A. Anthony yeni alternatif akım sistemini
sınadı ve derhal Tesla'nın senkron motorunun en iyi doğru akım motoruna
eşit yeterlikte olduğunu açıkladı.
Alternatif
akım ortaya çıkıyor
O zaman
Tesla bütün kısımlara sahip tek bir patent altında sistemini tescil
ettirmek istedi. Patent Bürosu her önemli fikir için ayrı bir dilekçeyle
başvurulmasında ısrar etti. Tesla, 1887'nin Kasım ve Aralığında
dilekçelerini verdi ve daha sonraki altı ayda yedi tane A.B.D. patenti
aldı. 1888 Nisan'ında çok fazlı sistemini de içeren dört ayrı patent
için başvurdu. Bunlar da hızla, bekletilmeden verildi. Yılın sonuna
kadar 18 patent daha aldı. Bunları, çeşitli Avrupa patentleri izledi. Bu
kadar hızla dağıtılan bu patent çığının, eşi görülmemişti. Fakat
fikirler ilginçti. O kadar ki, bir çelişme ya da bir tahmin yoktu. Bu
yüzden patentler tek bir tartışma bile yapılmadan verildi.
Bu sırada Tesla, New York'da AIEE (Şimdiki IEEE)'nin bir
toplantısında çok gösterişli konferans verip, tek ve çok fazlı
alternatif akım sistemlerinin gösterisini yaptı. Dünya mühendisleri,
muazzam gelişmenin kapısını açarak, telle yapılan elektrik enerjisi
iletimindeki sınırlamaların giderilmiş olduğunu gördüler.
Fakat,
kim, tümüyle daha iyi olan bu sistemi uygulayacaktı?
Doğal olarak, bu kuruluş, Edison-General Electric olmayacaktı. Aksi
halde kendi yatırımlarının eskimiş olduğunu kabul edeceklerdi.
İşte tam o sırada George Westinghouse, Tesla'nın
laboratuvarlarına gitti ve Tesla ile tanıştı. Westinghouse, "Alternatif
akım patentleri için bir milyon Dolar nakit ve ayrıca satış payı
vereceğim" diyerek teklifini yaptı. Satış payı, beygir gücü başına 1
Dolar olmak üzere anlaştılar.
Ülke
çapındaki Westinghouse yatırımlarının başarısı, gelişen elektrik
endüstrisinde rakip durumunu korumak için General electric,
Westinghouse'dan bir lisans almak zorunda kaldı.
Gerçekleşen
rüya
1890'da,
uluslararası Niyagara komisyonu elektrik üretmek için, Niyagara
çağlayanının gücünü kullanmak amacıyla çalışmaya başladı. Bilgin Lord
Kelvin, komisyonun başkanlığına atandı ve derhal doğru akım sisteminin
en iyi olacağına dair açıklamasını yaptı. Fakat güç, 26 mil uzaklıktaki
Buffalo'ya iletilecekti. Bu durumda alternatif akımın gerekliliğini
kabul etti.
Westinghouse, on tane 5000
beygirgücündeki hidroelektrik jeneratörü için ve General Electric ise
iletim hattı için kontrat yaptılar. Bu sistem iletim hattı, yükseltici
ve alçaltıcı transformatörler Tesla'nın 2 faz projesine uygundu. Hareket
eden parçaları azaltmak için, dıştan dönen alan ve içi sabit armatürlü,
büyük alternatörler planlanmıştı.
O
zamana kadar bu büyüklükte bir proje yapılmadığı için, bu tarihi proje
heyecan yarattı. Dakikada 250 devir yapan, herbiri 1775 Amper veren,
2250 Volt'luk on büyük alternatör, iki fazlı 25 Hz (Hertz)'de 50 000
Beygirgücü veya 37 000 kW'lık çıkış oluşturuyordu. Rotorların herbiri, 3
metre çapında, 4,5 metre uzunluğunda (düşey jeneratörlerde 4,5 metre
yükseklik) ve 34 ton ağırlığındaydı. Sabit parçaların herbiri 50 ton
ağırlığındaydı. Gerilim, iletim için 22.000 Volt'a çıkarıldı.
Uzaktan radyo kontrolu
Sonradan Telsiz denilen, radyo alanında Tesla'nın
öncülüğü, Mors koduyla yapılan haberleşmeden de ileri gitti. 1898'de New
York şehrinin Madison Parkı'nda (Madison Square Garden) telsiz ile
uzaktan kontrola ait parlak bir gösteri düzenledi. Birinci geleneksel
Elektrik Fuarının geliştiği yer ve genellikle Barnum-Bailey sirkinin
çalıştığı büyük alanlın ortasına büyük bir tank koydu ve suyla doldurdu.
Bu küçük gölün üzerine, yüzmesi için, 1 metre uzunluğunda anten direği
olan bir tekne koydu. Teknenin içinde bir radyo alıcısı vardı. Tesla,
seyircilerin isteği doğrultusunda ileri gitme, sağa veya sola dönme,
durma, geri gitme, ışıkları yakıp söndürme gibi çeşitli şeyleri uzaktan
radyo kontrol sayesinde yaptı. Unutulmaz gösteri tüm seyircileri hayran
bıraktığı gibi günlük gazetelerin ön sayfalarında yer aldı.
Matematiksel büyücülük
Tesla'nın matematik dehası,
Westinghouse ve General
Electric'in imalatını yaptığı alternatif akım cihazlarının, parçalarının
yapımında büyük bir yer sağladı. Tesla, öğrencilik günlerinde karışık
soruları kagıt ve kalemsiz çözerdi. Öğretmeni onun hile yaptığından
şüphe eder ve O'na ayrı testler uygulardı. Genç Tesla, bütün logaritma
cetvelini ezberlemişti. Şimdi A.B.D.'de kullanılan, saniyede 60 Hz'lik
frekans, Tesla'nın mantık hesaplarından çıkarılmıştı. Çünkü, Tesla bu
frekansın ticari açıdan en uygun olduğunu saptamıştı. Daha yüksek
frekanslarda alternatif akım motorları yetersiz olacaktı. Daha alçak
frekanslarda ise daha çok demir kullanmak gerekecekti. Işıklar da alçak
frekanslarda titreşecekti.
Niyagara
Çağlayanı'nın ana tesisi, ilk Westinghouse türbin jeneratörlerinin
kapasitelerine uyması için, 25 Hz'e göre planlanmıştı. Bunu izleyen
gelişmeler ile 60 Hz'e dönüşüm yapıldı. Günümüzde bu, Niyagara'dan elde
edilen enerji, 360 mil uzaklıktaki New York'a kadar iletilmektedir. Bir
zamanlar daha büyük uzaklıklar, Kuzeydoğu şebekesinden beslenmekteydi.
Tesla, New York'a geldiği zaman, yeterli enerji iletimi için sınır 1
milden azdı.
Yüksek frekans öncülüğü
Tesla, araştırmalarında, yüksek gerilim ve yüksek
frekansın bilinmeyen alanlarına daha çok yer verdi. Yüksek frekans
cihazlarını kullanırken, bir elini daima cebinde tutardı. Bütün
laboratuvar asistanlarına bu ön tedbiri almalarında ısrar ederdi ve bu
kural, bugüne kadar daima gerilim bakımından tehlikeli cihaz etrafındaki
uyanık araştırıcılar tarafından da uygulanmaktadır. O zaman
yararlanılmamış olmasına rağmen, Tesla'nın yüksek frekans ve yüksek
gerilim alanındaki keşifleri, modern elektroniğin yolunu açtı. Biricik
yüksek frekans transformatörü ile (Tesla Bobinleri - Tesla Coils)
çıplak elinde tuttuğu gazlı tüpü yakacak şekilde vücudundan, zarar
vermeden, yüksek gerilimli akım geçiriyordu. O günlerde Tesla, aslında
neon tüpünün ve flüoresan tüpünün aydınlatmasını gösteriyordu.
Bazen, frekans aralığının alt ve üst kısımlarında
yaptığı denemeler, Tesla'yı keşfedilmemiş bölgelere yöneltti. Mekanik ve
fiziksel titreşimlerle çalışırken, Houston Caddesindeki yeni
laboratuvarının etrafında hakiki bir depreme neden oldu. Binanın doğal
rezonans frekansına yaklaşan, Tesla'nın mekanik osilatörü, eski binayı
sarsarak tehdit etti. Bir blok ileride, polis karakolundaki eşya
esrarengiz bir şekilde dans etmeye başladı. Böylece, Tesla, rezonans,
vibrasyon ve "doğal 7 periyot"a ait matematiksel teorileri ispatladı.
Dünya'nın en güçlü vericisi
Yüksek gerilim ve yüksek frekanslı elektrik iletimi
konusundaki araştırmalar, Tesla'yı Colorado Springs yakınlarındaki bir
dağın üzerine dünyanın en güçlü radyo vericisini kurup çalıştırmaya
yöneltti. 60 metrelik direğin etrafında, 22,5 metre çapında, hava
çekirdekli transformatörü yaptı. İç kısımdaki sekonder 100 sarımlı ve 3
metre çapındydı. Üreticisi, istasyondan birkaç mil uzaklıkta bulunan
enerjiyi kullanırken, Tesla ilk insan yapımı şimşeği oluşturdu. Bir
direğin tepesindeki 1 metre çaplı bakır küreden, 30 metre
uzunluğunda, kulakları sağır eden şimşekler çaktı. Ufka
kadar gök gürültüsü işitildi. 100 milyon Volt değerinde gerilim
kullanılıyordu. Yarım asırlık bir süre içerisinde giderilemeyen bir
hayret yarattı.
İlk denemesinde,
vericideki güç jeneratörünü yaktı. Fakat tamir ederek 26 mil uzağa, gücü
telsiz ile iletebilinceye dek deneylerine devam etti. O uzaklıkta,
toplam 10 kW'lık 200 tane akkor ampulü yakmayı başardı. Daha sonra,
kendi patentleriyle meşhur olan Fritz Lowenstein'in, Tesla'nın
yardımcısı iken bu gösterişli başarıya şahit oldu.
1899'da
alternatif akım patentleri için Westinghouse'dan
aldığı paranın sonunu harcadı. Albay John Jacob Astor, onu mali yönden
kurtarmaya geldi ve Colorado Springs'deki denemeleri için 30.000 Dolar
sağladı. Sonra bu para da bitti ve Tesla New York'a geri döndü.
Morgan, gösterişli başarıları ve şahsiyeti
dolayısıyla, Nikola Tesla'nını hayranı olmuştu. Tesla, kısa zamanda
Morgan'ın sürekli misafiri oldu. Kusursuz giyinişli, birkaç dilde
yaptığı kültürlü konuşması ve medeni davranışıyla gösterişli centilmen
Tesla, New York sosyetesinin gözdesi oldu.
Dünya çapında telsiz
Long
Island'ın tepelik bölümünde, Wardenclyffe yakınında yavaş yavaş
yükselen garip yapı bütün seyredenlerin ilgisini çekerdi. Tek parça
olması dışında, büyük bir mantara benzeyen yapı, yerdeki kısmı geniş ve
62 metre yukarısındaki tepe noktasına doğru daralan, kafes şeklinde bir
iskelete sahipti. Tepede 30 metre çapında bir yarım küreyle örtülüydü.
İskelet, bronzdan kalın civata ve bakır lamalarla birbirine bağlanmış,
sağlam ağaç kolonlardan yapılmıştı. Yarım küresel tepe, üstten yüzeysel
olarak bakır bir elekle kaplıydı. Tüm yapıda demir metali yoktu.
Ünlü mimar Standford White, konuyla o kadar
ilgilendi ki, en iyi yardımcısı W. D. Crow'u görevlendirerek proje işini
ücretsiz yaptı.
34'üncü caddedeki eski
Waldorf-Astoria otelinde oturan Tesla, hergün, taksiyle, çarklı araba
vapuruna binerek Long Island şehrine giderek , oradan da Long Island
demiryoluyla Shoreham'e aktarma yaparak inşaata gidiyordu. Proje
kontrolünün aksamaması için, trenin yemek servisi onun için özel yemek
hazırlıyordu.
Büyük kulenin yakınında, 30
metre karelik tuğla bina tamamlandığı zaman, Tesla Houston caddesindeki
laboratuarını binaya taşımaya başladı. Bu sırada radyo frekans
jeneratörleri ve onları çalıştıran motorların yapımında üzücü bazı
gecikmelerle karşılaşıldı. Birkaç camcı, planları hazır olan özel
tüpleri şekillendirmeye çalışıyorlardı.
Kahin gelecekten
bahsediyor
Bu sırada Tesla (1904), Mors koduyla sınırlı olan
büyük
endüstrinin geleceğine ait, uzak görüşünü açıklayan kuramsal broşürünü
yayınladı. Bu broşür, Tesla 'nın kahin olduğuna herkesi inandırdı.
"Dünya çapında telsiz sistemi"nde, çeşitli olanakları sağlayacak olan
özellikler açıklanıyordu. Broşürde, Telgraf, Telefon, haber yayını,
Borsa görüşmeleri, Deniz-Hava trafiğine yardım, Eğlence ve Müzik yayını,
saat ayarı, Resimli Telgraf, Telefoto ve Teleks hizmetleri ile,
Tesla'nın sonradan oluşumunu gördüğü Radyo sitesi anlatılıyordu.
Morgan'ın yardımı sona eriyor
1904 Mart'ı, Elektrik Dünyası ve Mühendisliği
Dergisinde, Tesla, Kanada Niyagara Enerji firmasının telsiz enerji
iletimi sistemini uygulamasını istediğini ve bunun için 10 milyon
Volt'luk gerilimde 10.000 beygirgücü dağıtabilecek bir sistem kullanmayı
istediğini açıkladı.
Niyagara Projesi
asla gerçekleşmedi. Fakat, gösterişli Long Island'ın kaderine etki
yaptı. Aydınlığa çıkmayan nedenlerle, J. P Morgan düşüncesini değiştirdi
ve Tesla'nın para kaynağı aniden kurudu. Başlangıçta Tesla, Morgan'ın
hemen hemen bitmek üzere olan işin tamamlanmasını sağlamayacağına
inanmak istemedi, ama Morgan karalıydı. Morgan'ın çekilme nedeni asla
öğrenilemedi.
Mantıksız bir saygısızlık
Birinci Dünya Savaşı sırasında ulusal savunma adına
çok saçma saygısızlıklar öne sürüldü. Garip bir nedene göre Long
Island, Wardenclyffe'deki Tesla'nın şanlı kulesinin, A.B.D.'nin
emniyetini tehlikeye soktuğuna ve tahrip edilmesi gerektiğine karar
verildi.
Kablo bağlanarak yüksek yapıyı
öne çekiğ, dengesini bozmak için yapılan boş teşebbüslerden sonra, en
sonunda temeli dinamitlenerek devrildi. O aman bile, kule çökerken
parçalanmadı. Zedelenmeksizin yana yattı ve en sonunda parça parça
söküldü.
Radyo frekans alternatörü
1890'da Tesla yüksek frekans alternatif akım
üreteçlerini yapmıştı. 184 kutuplu olan bir tanesi 10 kHz'lik çıkış
veriyordu. Daha sonra, 20 kHz'e kadar yüksek frekansları elde etti.
Ancak on yıl kadar sonra 50 kW çıkışlı radyo frekans üretecini Reginald
Fessenden geliştirdi. Bu makine, General Electric tarafından 200 kilo
Watt'a çıkarıldı ve Fessenden'in ilk alternatörlerini kuran, çalışmasını
kontrol eden adamın adı verilerek, Alexanderson alternatörü satışa
çıkarıldı.
Hemen hemen dünya kablolarının
çoğunu elinde tutan İngiliz işadamlarının, bu makineye ait patentleri
elde etmek üzere olduklarını görünce, A.B.D. Donanmasının acele
çağrısıyla "Radio Corporation of America , (RCA)" şirketi kuruldu. Yeni
firmanın 1919'da kurulmasıyla, Marconi Wireless Telegraph Co. of America
firmasının güçlü fakat yetersiz, Marconi kıvılcımlı vericileri, çok
başarılı olan Radyo Frekans alternatötleri ile yer değiştirdiler.
Birincisi N.J. New Brunswick'te kuruldu. 200 kilo
Watt'da ve 21,8 kilo Hertz frekanslı titreşim oluşturdu ve ticari işte
kullanıldı. Bu ilk, sürekli, güvenilir Atlantik aşırı Radyo servisi idi.
Bu alternatörler, Tesla'nın kulesinin yerine, Radyo merkezinin tüm
güçlerini sağladı. Böylece Nikola Tesla'nın Dünya çapında telsiz hayali,
30 yıl sonra, icat ettiği vericinin kullanılmasıyla gerçekleştirildi.
Radar ve Türbinler
Tesla, birçok alanlarda yaratıcı
araştırmalara devam etti.
1917'de uzaktaki cisimlerin üzerine kısa dalga darbeleri gönderip,
yansıyan kısa dalga darbelerinin bir flüoresan ekran üzerinde
toplanmasıyla izlenebileceklerini açıkladı. Eğer bu radar değilse,
neydi? Diğer bilim adamlarının varlıklarını keşfetmelerinden 20 yıl
önce, kozmik ışınları1929'a kadar çeşitli zamanlarda, buhar ve gaz için
"kepçesiz" yüksek hızlı türbinler üzerinde çalıştı. Kolay öfkelenen
Tesla ile, Edison Waterside Enerji Tesisi ve Allis Charmes
Fabrikasındaki araştırmalarında onunla çalışan bazı mühendis ve
yardımcıları arasında ortaya çıkan sürtüşme, aleyhine oldu. Bugün, düz
rotorlu Tesla türbinlerinin sonucu hakkında hiçbir bilgimiz yoktur.
açıkladı.
Yıllar geçtikçe, ondan, gittikçe
daha az haber alınmaya başlandı. Bazen gazeteci ve biyografi yazarları
onu arayıp röpotaj yapmak istiyorlardı. Gittikçe garipleşti,
gerçeklerden uzaklaştı, aldatıcı hayalciliğe yöneldi. Not alma
alışkanlığı edinmemişti. Her zaman tüm araştırma ve deneylerine ait tüm
bilgiyi aklında tutabildiğini iddia ve ispat etti. 150 yıl yaşamaya
kararlı olduğunu ve 100 yaşının üstüne eriştiği zaman, araştırma ve
deneyleri sırasında topladığı bütün bilgiyi etraflıca anlatarak,
anılarını yazacağını söyledi. İkinci Dünya Savaşı sırasında öldüğü
zaman, kasasına askeri yöneticiler el koydular ve kayıtların cinsine ait
herhangi bir şey duyulmadı.
Tesla 'nın
kendine özgü bir tutarsızlığı da, kendisine iki şeref unvanı verildiği
zaman ortaya çıktı. Birini reddetti. 1912'de Nikola Tesla ve Thomas Alva
Edison'un 40.000 $'lık Nobel Ödülü'nü paylaşmaya seçildikleri
açıklandı. Tesla, bu ödülü de reddetti. Her nasılsa, Edison'u sevenler
tarafından kurulan AIEE Edison madalyasını 1917'de Tesla 'ya layık
görüldüğünde, bunu kabul etmeye yanaşabildi.
Garip kişilik
Tesla
'nın doğal davranışı Aristokrat gibiydi. Ama tutarsız ve oldukça
garipti"
Tesla Hakkında)
Nikola
Tesla
[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
Nikola Tesla, şimdiki
Hırvatistan'da, Smiljana köyünde, 10 Temmuz 1856'da doğdu, 7 Ocak 1943
New York'ta öldü. Sırp asıllı fizikçi.
Babası
Papaz dı. Hiçbir zaman okuyup yazamamasına rağmen, annesi halk arasında
pratik ev aletleri mucidi olarak bilinirdi. Ona göre Tesla, yaratıcı
dahi olmaya adaydı. Papaz olması için babasının zorlamasına karşı
çıkarak, genç Tesla, mühendislik mesleğinde ısrar etti. Annesi de onu
destekledi, Fizik ve Matematikte bilgisini arttırırken Graz'daki
Politeknik okuluna girdi ve Prag Üniversitesinde eğitimine devam etti.
Yabancı teknik eserleri okuyabilmek için, orada, yabancı dil kursuna
devam etti. Anadili olan Sırpça ve ailece bildikleri Almanca 'ya ek
olarak İngilizce, Fransızca ve İtalyanca 'yı da öğrendi. Prag'daki
tahsilini 1880'de bitirdikten sonra, Budapeşte'de
lisans üstü yaparken, profesörüyle alternatif akımın özelliklerini
tartıştı. Sonra bir Paris telefon şirketinde çalışmaya başladı. Burada
doğru akım motorları ve dinamolar konusunda geniş ve önemli tecrübeler
edindi. Oradayken çalıştığı döner makineleri korumak için regüle edici
kontrol cihazları icat etti.
Elektrik
endüstrisinin durumu
O günlerde
genellikle doğru akım, ısıtmaya, aydınlatmaya, güç sağlamaya ve iletmeye
en uygun elektrik akımı olarak bilinirdi. Fakat doğru akım direnç
kayıpları o kadar büyüktü ki, her mil kare için bir güç santralına gerek
vardı. İlk akkor ampuller (110 Volt'ta), güç santralına yakın olsalar
bile parlak yanmıyorlar ve bir milden daha uzaklıktakiler ise kaybolan
güce bağlı olarak sönük yanıyorlardı.
1884'de
genç Tesla, kafası fikirlerle dolu ve cebinde 4 sentle New York'da
gemiden ayrıldı. Tecrübesi onu doğru akım motorları ve dinamolardaki
komütatörün sonsuz sorunlar yaratan, gereksiz bir karışıklık olduğuna
inandırmıştı. doğru akım üretecinin bir komütatörle dış devrede tamamen
aynı yöne akan dalga dizileri şeklinde alternatif akım oluşturduğunu
gördü. O zaman, motorda dönme hareketini sağlayacak bir doğru akım elde
etmek için, yöntem tersine çevrilmeliydi. Her elektrik motorunun
endüvi'si, motora alternatif akım beslemek için döndüğü anda manyetik
kutupların yönlerini değiştiren, döner komutatöre sahipti.
İlham
Tesla'
ya göre bu doğru akım, saçmalığın daniskasıydı. Hem jeneratör (üreteç)
hem de motordaki komütatörü ortadan kaldırmak ve alternatif akımı tüm
sistemde kullanmak akla uygun gelmekteydi. Fakat hiç kimse alternatif
akımda çalışabilen bir motoru oluşturmamıştı ve Tesla bu sorunu çok
düşündü. 1882 Şubatında, Budapeşte'nin bir parkında Szigetti adında bir
sınıf arkadaşı ile gezinirken aniden haykırdı. "Buldum!" Tüm
elektrik endüstrisinde devrim yapacak olan "Dönen manyetik alan"ı
bulmuştu. Dönen elemana bağlantı gereği olmayacaktı. Komütatör yoktu
artık.
Sonradan tüm alternatif akım
elektrik sistemlerini tasarladı. Alternatörler, elektrik enerjisinin
ekonomik iletimi ve dağıtımı için gerilim yükseltici ve alçaltıcı
transformatörler ve mekanik güç sağlamak için alternatif akım motorları.
Dünyanın her tarafında harcanıp giden su gücünün bolluğundan esinlenip,
gerekli olan yerlere enerji dağıtabilen hidroelektrik santralleriyle bu
büyük gücün elde edilmesini tasarladı. Budapeşte'de "Birgün Niyagara
Çağlayanını elektrik elde etmek için kullanacağım" diyerek
dinleyenleri şaşırttı.
Edison
tarafından cesareti kırıldı
Tesla'nın
aradığı fırsat ve şans kolayca eline geçmedi. O zamanlar New York'da
Pearl caddesindeki ilk laboratuvarında akkor lambası için pazar aramakla
meşgul olan Edison'a rastladığı zaman Tesla, gençlik heyecanıyla,
kendisinin bulduğu alternatif akım sisteminin açıklamasını yaptı. Bu
düşünceyi derhal ve tamamen kestirip atan o büyük adam, "Sen teori
üzerinde vaktini harcıyorsun" dedi.
Bir
yıl boyunca, uzun boylu, zayıf Yugoslav, bu yabancı ülkede açlıktan
korunmak için mücadele etti. Gün geldi, çukur kazarak geçimini sağladı.
Fakat birlikte çalıştığı çukur kazıcı, Western Union'un ustası, yemek
saatlerinde Tesla' nın ilgilendiği yeni elektrik sistemlerinin hayali
tariflerini dinleyerek, bu konu üzerinde bir plan yaptı. Tesla'yı
A.K.Brown adlı firmanın sahibiyle tanıştırdı. Tesla'nın parlak
planlarıyla büyülenerek, Brown ve bir ortağı büyük bir atılım yapmaya
karar verdiler. Ortaya belirili bir miktar para koydular ve Tesla Batı
Broadway'de bir deney laboratuvarı kurdu. Orada Tesla jeneratör,
transformatörler, iletim (transmisyon) hattı, motorlar ve ışıklar gibi
tasarladığı sistemlerin tümünün planlarını hazırladı. Hatta iki ve üç
fazlı sistemleri de tasarladı.
Cornell
Üniversitesinden Profesör W.A. Anthony yeni alternatif akım sistemini
sınadı ve derhal Tesla'nın senkron motorunun en iyi doğru akım motoruna
eşit yeterlikte olduğunu açıkladı.
Alternatif
akım ortaya çıkıyor
O zaman
Tesla bütün kısımlara sahip tek bir patent altında sistemini tescil
ettirmek istedi. Patent Bürosu her önemli fikir için ayrı bir dilekçeyle
başvurulmasında ısrar etti. Tesla, 1887'nin Kasım ve Aralığında
dilekçelerini verdi ve daha sonraki altı ayda yedi tane A.B.D. patenti
aldı. 1888 Nisan'ında çok fazlı sistemini de içeren dört ayrı patent
için başvurdu. Bunlar da hızla, bekletilmeden verildi. Yılın sonuna
kadar 18 patent daha aldı. Bunları, çeşitli Avrupa patentleri izledi. Bu
kadar hızla dağıtılan bu patent çığının, eşi görülmemişti. Fakat
fikirler ilginçti. O kadar ki, bir çelişme ya da bir tahmin yoktu. Bu
yüzden patentler tek bir tartışma bile yapılmadan verildi.
Bu sırada Tesla, New York'da AIEE (Şimdiki IEEE)'nin bir
toplantısında çok gösterişli konferans verip, tek ve çok fazlı
alternatif akım sistemlerinin gösterisini yaptı. Dünya mühendisleri,
muazzam gelişmenin kapısını açarak, telle yapılan elektrik enerjisi
iletimindeki sınırlamaların giderilmiş olduğunu gördüler.
Fakat,
kim, tümüyle daha iyi olan bu sistemi uygulayacaktı?
Doğal olarak, bu kuruluş, Edison-General Electric olmayacaktı. Aksi
halde kendi yatırımlarının eskimiş olduğunu kabul edeceklerdi.
İşte tam o sırada George Westinghouse, Tesla'nın
laboratuvarlarına gitti ve Tesla ile tanıştı. Westinghouse, "Alternatif
akım patentleri için bir milyon Dolar nakit ve ayrıca satış payı
vereceğim" diyerek teklifini yaptı. Satış payı, beygir gücü başına 1
Dolar olmak üzere anlaştılar.
Ülke
çapındaki Westinghouse yatırımlarının başarısı, gelişen elektrik
endüstrisinde rakip durumunu korumak için General electric,
Westinghouse'dan bir lisans almak zorunda kaldı.
Gerçekleşen
rüya
1890'da,
uluslararası Niyagara komisyonu elektrik üretmek için, Niyagara
çağlayanının gücünü kullanmak amacıyla çalışmaya başladı. Bilgin Lord
Kelvin, komisyonun başkanlığına atandı ve derhal doğru akım sisteminin
en iyi olacağına dair açıklamasını yaptı. Fakat güç, 26 mil uzaklıktaki
Buffalo'ya iletilecekti. Bu durumda alternatif akımın gerekliliğini
kabul etti.
Westinghouse, on tane 5000
beygirgücündeki hidroelektrik jeneratörü için ve General Electric ise
iletim hattı için kontrat yaptılar. Bu sistem iletim hattı, yükseltici
ve alçaltıcı transformatörler Tesla'nın 2 faz projesine uygundu. Hareket
eden parçaları azaltmak için, dıştan dönen alan ve içi sabit armatürlü,
büyük alternatörler planlanmıştı.
O
zamana kadar bu büyüklükte bir proje yapılmadığı için, bu tarihi proje
heyecan yarattı. Dakikada 250 devir yapan, herbiri 1775 Amper veren,
2250 Volt'luk on büyük alternatör, iki fazlı 25 Hz (Hertz)'de 50 000
Beygirgücü veya 37 000 kW'lık çıkış oluşturuyordu. Rotorların herbiri, 3
metre çapında, 4,5 metre uzunluğunda (düşey jeneratörlerde 4,5 metre
yükseklik) ve 34 ton ağırlığındaydı. Sabit parçaların herbiri 50 ton
ağırlığındaydı. Gerilim, iletim için 22.000 Volt'a çıkarıldı.
Uzaktan radyo kontrolu
Sonradan Telsiz denilen, radyo alanında Tesla'nın
öncülüğü, Mors koduyla yapılan haberleşmeden de ileri gitti. 1898'de New
York şehrinin Madison Parkı'nda (Madison Square Garden) telsiz ile
uzaktan kontrola ait parlak bir gösteri düzenledi. Birinci geleneksel
Elektrik Fuarının geliştiği yer ve genellikle Barnum-Bailey sirkinin
çalıştığı büyük alanlın ortasına büyük bir tank koydu ve suyla doldurdu.
Bu küçük gölün üzerine, yüzmesi için, 1 metre uzunluğunda anten direği
olan bir tekne koydu. Teknenin içinde bir radyo alıcısı vardı. Tesla,
seyircilerin isteği doğrultusunda ileri gitme, sağa veya sola dönme,
durma, geri gitme, ışıkları yakıp söndürme gibi çeşitli şeyleri uzaktan
radyo kontrol sayesinde yaptı. Unutulmaz gösteri tüm seyircileri hayran
bıraktığı gibi günlük gazetelerin ön sayfalarında yer aldı.
Matematiksel büyücülük
Tesla'nın matematik dehası,
Westinghouse ve General
Electric'in imalatını yaptığı alternatif akım cihazlarının, parçalarının
yapımında büyük bir yer sağladı. Tesla, öğrencilik günlerinde karışık
soruları kagıt ve kalemsiz çözerdi. Öğretmeni onun hile yaptığından
şüphe eder ve O'na ayrı testler uygulardı. Genç Tesla, bütün logaritma
cetvelini ezberlemişti. Şimdi A.B.D.'de kullanılan, saniyede 60 Hz'lik
frekans, Tesla'nın mantık hesaplarından çıkarılmıştı. Çünkü, Tesla bu
frekansın ticari açıdan en uygun olduğunu saptamıştı. Daha yüksek
frekanslarda alternatif akım motorları yetersiz olacaktı. Daha alçak
frekanslarda ise daha çok demir kullanmak gerekecekti. Işıklar da alçak
frekanslarda titreşecekti.
Niyagara
Çağlayanı'nın ana tesisi, ilk Westinghouse türbin jeneratörlerinin
kapasitelerine uyması için, 25 Hz'e göre planlanmıştı. Bunu izleyen
gelişmeler ile 60 Hz'e dönüşüm yapıldı. Günümüzde bu, Niyagara'dan elde
edilen enerji, 360 mil uzaklıktaki New York'a kadar iletilmektedir. Bir
zamanlar daha büyük uzaklıklar, Kuzeydoğu şebekesinden beslenmekteydi.
Tesla, New York'a geldiği zaman, yeterli enerji iletimi için sınır 1
milden azdı.
Yüksek frekans öncülüğü
Tesla, araştırmalarında, yüksek gerilim ve yüksek
frekansın bilinmeyen alanlarına daha çok yer verdi. Yüksek frekans
cihazlarını kullanırken, bir elini daima cebinde tutardı. Bütün
laboratuvar asistanlarına bu ön tedbiri almalarında ısrar ederdi ve bu
kural, bugüne kadar daima gerilim bakımından tehlikeli cihaz etrafındaki
uyanık araştırıcılar tarafından da uygulanmaktadır. O zaman
yararlanılmamış olmasına rağmen, Tesla'nın yüksek frekans ve yüksek
gerilim alanındaki keşifleri, modern elektroniğin yolunu açtı. Biricik
yüksek frekans transformatörü ile (Tesla Bobinleri - Tesla Coils)
çıplak elinde tuttuğu gazlı tüpü yakacak şekilde vücudundan, zarar
vermeden, yüksek gerilimli akım geçiriyordu. O günlerde Tesla, aslında
neon tüpünün ve flüoresan tüpünün aydınlatmasını gösteriyordu.
Bazen, frekans aralığının alt ve üst kısımlarında
yaptığı denemeler, Tesla'yı keşfedilmemiş bölgelere yöneltti. Mekanik ve
fiziksel titreşimlerle çalışırken, Houston Caddesindeki yeni
laboratuvarının etrafında hakiki bir depreme neden oldu. Binanın doğal
rezonans frekansına yaklaşan, Tesla'nın mekanik osilatörü, eski binayı
sarsarak tehdit etti. Bir blok ileride, polis karakolundaki eşya
esrarengiz bir şekilde dans etmeye başladı. Böylece, Tesla, rezonans,
vibrasyon ve "doğal 7 periyot"a ait matematiksel teorileri ispatladı.
Dünya'nın en güçlü vericisi
Yüksek gerilim ve yüksek frekanslı elektrik iletimi
konusundaki araştırmalar, Tesla'yı Colorado Springs yakınlarındaki bir
dağın üzerine dünyanın en güçlü radyo vericisini kurup çalıştırmaya
yöneltti. 60 metrelik direğin etrafında, 22,5 metre çapında, hava
çekirdekli transformatörü yaptı. İç kısımdaki sekonder 100 sarımlı ve 3
metre çapındydı. Üreticisi, istasyondan birkaç mil uzaklıkta bulunan
enerjiyi kullanırken, Tesla ilk insan yapımı şimşeği oluşturdu. Bir
direğin tepesindeki 1 metre çaplı bakır küreden, 30 metre
uzunluğunda, kulakları sağır eden şimşekler çaktı. Ufka
kadar gök gürültüsü işitildi. 100 milyon Volt değerinde gerilim
kullanılıyordu. Yarım asırlık bir süre içerisinde giderilemeyen bir
hayret yarattı.
İlk denemesinde,
vericideki güç jeneratörünü yaktı. Fakat tamir ederek 26 mil uzağa, gücü
telsiz ile iletebilinceye dek deneylerine devam etti. O uzaklıkta,
toplam 10 kW'lık 200 tane akkor ampulü yakmayı başardı. Daha sonra,
kendi patentleriyle meşhur olan Fritz Lowenstein'in, Tesla'nın
yardımcısı iken bu gösterişli başarıya şahit oldu.
1899'da
alternatif akım patentleri için Westinghouse'dan
aldığı paranın sonunu harcadı. Albay John Jacob Astor, onu mali yönden
kurtarmaya geldi ve Colorado Springs'deki denemeleri için 30.000 Dolar
sağladı. Sonra bu para da bitti ve Tesla New York'a geri döndü.
Morgan, gösterişli başarıları ve şahsiyeti
dolayısıyla, Nikola Tesla'nını hayranı olmuştu. Tesla, kısa zamanda
Morgan'ın sürekli misafiri oldu. Kusursuz giyinişli, birkaç dilde
yaptığı kültürlü konuşması ve medeni davranışıyla gösterişli centilmen
Tesla, New York sosyetesinin gözdesi oldu.
Dünya çapında telsiz
Long
Island'ın tepelik bölümünde, Wardenclyffe yakınında yavaş yavaş
yükselen garip yapı bütün seyredenlerin ilgisini çekerdi. Tek parça
olması dışında, büyük bir mantara benzeyen yapı, yerdeki kısmı geniş ve
62 metre yukarısındaki tepe noktasına doğru daralan, kafes şeklinde bir
iskelete sahipti. Tepede 30 metre çapında bir yarım küreyle örtülüydü.
İskelet, bronzdan kalın civata ve bakır lamalarla birbirine bağlanmış,
sağlam ağaç kolonlardan yapılmıştı. Yarım küresel tepe, üstten yüzeysel
olarak bakır bir elekle kaplıydı. Tüm yapıda demir metali yoktu.
Ünlü mimar Standford White, konuyla o kadar
ilgilendi ki, en iyi yardımcısı W. D. Crow'u görevlendirerek proje işini
ücretsiz yaptı.
34'üncü caddedeki eski
Waldorf-Astoria otelinde oturan Tesla, hergün, taksiyle, çarklı araba
vapuruna binerek Long Island şehrine giderek , oradan da Long Island
demiryoluyla Shoreham'e aktarma yaparak inşaata gidiyordu. Proje
kontrolünün aksamaması için, trenin yemek servisi onun için özel yemek
hazırlıyordu.
Büyük kulenin yakınında, 30
metre karelik tuğla bina tamamlandığı zaman, Tesla Houston caddesindeki
laboratuarını binaya taşımaya başladı. Bu sırada radyo frekans
jeneratörleri ve onları çalıştıran motorların yapımında üzücü bazı
gecikmelerle karşılaşıldı. Birkaç camcı, planları hazır olan özel
tüpleri şekillendirmeye çalışıyorlardı.
Kahin gelecekten
bahsediyor
Bu sırada Tesla (1904), Mors koduyla sınırlı olan
büyük
endüstrinin geleceğine ait, uzak görüşünü açıklayan kuramsal broşürünü
yayınladı. Bu broşür, Tesla 'nın kahin olduğuna herkesi inandırdı.
"Dünya çapında telsiz sistemi"nde, çeşitli olanakları sağlayacak olan
özellikler açıklanıyordu. Broşürde, Telgraf, Telefon, haber yayını,
Borsa görüşmeleri, Deniz-Hava trafiğine yardım, Eğlence ve Müzik yayını,
saat ayarı, Resimli Telgraf, Telefoto ve Teleks hizmetleri ile,
Tesla'nın sonradan oluşumunu gördüğü Radyo sitesi anlatılıyordu.
Morgan'ın yardımı sona eriyor
1904 Mart'ı, Elektrik Dünyası ve Mühendisliği
Dergisinde, Tesla, Kanada Niyagara Enerji firmasının telsiz enerji
iletimi sistemini uygulamasını istediğini ve bunun için 10 milyon
Volt'luk gerilimde 10.000 beygirgücü dağıtabilecek bir sistem kullanmayı
istediğini açıkladı.
Niyagara Projesi
asla gerçekleşmedi. Fakat, gösterişli Long Island'ın kaderine etki
yaptı. Aydınlığa çıkmayan nedenlerle, J. P Morgan düşüncesini değiştirdi
ve Tesla'nın para kaynağı aniden kurudu. Başlangıçta Tesla, Morgan'ın
hemen hemen bitmek üzere olan işin tamamlanmasını sağlamayacağına
inanmak istemedi, ama Morgan karalıydı. Morgan'ın çekilme nedeni asla
öğrenilemedi.
Mantıksız bir saygısızlık
Birinci Dünya Savaşı sırasında ulusal savunma adına
çok saçma saygısızlıklar öne sürüldü. Garip bir nedene göre Long
Island, Wardenclyffe'deki Tesla'nın şanlı kulesinin, A.B.D.'nin
emniyetini tehlikeye soktuğuna ve tahrip edilmesi gerektiğine karar
verildi.
Kablo bağlanarak yüksek yapıyı
öne çekiğ, dengesini bozmak için yapılan boş teşebbüslerden sonra, en
sonunda temeli dinamitlenerek devrildi. O aman bile, kule çökerken
parçalanmadı. Zedelenmeksizin yana yattı ve en sonunda parça parça
söküldü.
Radyo frekans alternatörü
1890'da Tesla yüksek frekans alternatif akım
üreteçlerini yapmıştı. 184 kutuplu olan bir tanesi 10 kHz'lik çıkış
veriyordu. Daha sonra, 20 kHz'e kadar yüksek frekansları elde etti.
Ancak on yıl kadar sonra 50 kW çıkışlı radyo frekans üretecini Reginald
Fessenden geliştirdi. Bu makine, General Electric tarafından 200 kilo
Watt'a çıkarıldı ve Fessenden'in ilk alternatörlerini kuran, çalışmasını
kontrol eden adamın adı verilerek, Alexanderson alternatörü satışa
çıkarıldı.
Hemen hemen dünya kablolarının
çoğunu elinde tutan İngiliz işadamlarının, bu makineye ait patentleri
elde etmek üzere olduklarını görünce, A.B.D. Donanmasının acele
çağrısıyla "Radio Corporation of America , (RCA)" şirketi kuruldu. Yeni
firmanın 1919'da kurulmasıyla, Marconi Wireless Telegraph Co. of America
firmasının güçlü fakat yetersiz, Marconi kıvılcımlı vericileri, çok
başarılı olan Radyo Frekans alternatötleri ile yer değiştirdiler.
Birincisi N.J. New Brunswick'te kuruldu. 200 kilo
Watt'da ve 21,8 kilo Hertz frekanslı titreşim oluşturdu ve ticari işte
kullanıldı. Bu ilk, sürekli, güvenilir Atlantik aşırı Radyo servisi idi.
Bu alternatörler, Tesla'nın kulesinin yerine, Radyo merkezinin tüm
güçlerini sağladı. Böylece Nikola Tesla'nın Dünya çapında telsiz hayali,
30 yıl sonra, icat ettiği vericinin kullanılmasıyla gerçekleştirildi.
Radar ve Türbinler
Tesla, birçok alanlarda yaratıcı
araştırmalara devam etti.
1917'de uzaktaki cisimlerin üzerine kısa dalga darbeleri gönderip,
yansıyan kısa dalga darbelerinin bir flüoresan ekran üzerinde
toplanmasıyla izlenebileceklerini açıkladı. Eğer bu radar değilse,
neydi? Diğer bilim adamlarının varlıklarını keşfetmelerinden 20 yıl
önce, kozmik ışınları1929'a kadar çeşitli zamanlarda, buhar ve gaz için
"kepçesiz" yüksek hızlı türbinler üzerinde çalıştı. Kolay öfkelenen
Tesla ile, Edison Waterside Enerji Tesisi ve Allis Charmes
Fabrikasındaki araştırmalarında onunla çalışan bazı mühendis ve
yardımcıları arasında ortaya çıkan sürtüşme, aleyhine oldu. Bugün, düz
rotorlu Tesla türbinlerinin sonucu hakkında hiçbir bilgimiz yoktur.
açıkladı.
Yıllar geçtikçe, ondan, gittikçe
daha az haber alınmaya başlandı. Bazen gazeteci ve biyografi yazarları
onu arayıp röpotaj yapmak istiyorlardı. Gittikçe garipleşti,
gerçeklerden uzaklaştı, aldatıcı hayalciliğe yöneldi. Not alma
alışkanlığı edinmemişti. Her zaman tüm araştırma ve deneylerine ait tüm
bilgiyi aklında tutabildiğini iddia ve ispat etti. 150 yıl yaşamaya
kararlı olduğunu ve 100 yaşının üstüne eriştiği zaman, araştırma ve
deneyleri sırasında topladığı bütün bilgiyi etraflıca anlatarak,
anılarını yazacağını söyledi. İkinci Dünya Savaşı sırasında öldüğü
zaman, kasasına askeri yöneticiler el koydular ve kayıtların cinsine ait
herhangi bir şey duyulmadı.
Tesla 'nın
kendine özgü bir tutarsızlığı da, kendisine iki şeref unvanı verildiği
zaman ortaya çıktı. Birini reddetti. 1912'de Nikola Tesla ve Thomas Alva
Edison'un 40.000 $'lık Nobel Ödülü'nü paylaşmaya seçildikleri
açıklandı. Tesla, bu ödülü de reddetti. Her nasılsa, Edison'u sevenler
tarafından kurulan AIEE Edison madalyasını 1917'de Tesla 'ya layık
görüldüğünde, bunu kabul etmeye yanaşabildi.
Garip kişilik
Tesla
'nın doğal davranışı Aristokrat gibiydi. Ama tutarsız ve oldukça
garipti"
Salı Tem. 19, 2011 2:24 pm tarafından glewci
» Xara3d5 3 boyutlu yazi yazma programi (dj isimleri yazmak icin şahane)
C.tesi Nis. 16, 2011 10:24 am tarafından erhan2188
» Hareketli Avatar Yapımı
C.tesi Mart 12, 2011 9:47 pm tarafından (fog)'(x)
» Sjsro 11d'li Media.pk2...!!
C.tesi Mart 12, 2011 1:26 pm tarafından womekan
» Pet (Horse, Wolf, Kervan vs.) Auto Pot.
Salı Şub. 15, 2011 5:11 pm tarafından wiar01
» Silkroad'ı 3D Oynayın! Bir İlk :)
Perş. Şub. 03, 2011 4:38 pm tarafından Fleyd
» Kangurularla Apaçi
Perş. Şub. 03, 2011 3:35 pm tarafından (fog)'(x)
» EiffeL Kulesi Önünde Apaçi :)
Perş. Şub. 03, 2011 3:33 pm tarafından (fog)'(x)
» Apaçi Marşı- Bağlama&Gitar
Perş. Şub. 03, 2011 3:27 pm tarafından (fog)'(x)
» Apaçi Müziği - Gitar Versiyon
Perş. Şub. 03, 2011 3:21 pm tarafından (fog)'(x)